måndag 4 september 2017

Rymdresan av Christer Fuglesang

Bildresultat för rymdresan fuglesangSÅ glad jag blir av att läsa inledningen här och inse att Fuglesang blivit inspirerad av en av mina gamla favoritböcker från tidiga högstadiet, Russell Stannards ”Tid och rum med farbror Albert”. Trodde att den var helt bortglömd, och det är den väl också på sätt och vis. Även här finns en ”farbror Albert” som tar med sina två grannbarn Markus och Mariana på en massa äventyr. Detta är första boken som kom för 6 år sedan nu, men då vi ska ha Rymdtema på jobbet så plöjer jag rymdböcker på löpande band här. Den här var oväntat bra faktiskt. Var lite osäker på om jag skulle tycka att den var torr eller för putslustig men den balanserar fint mellan upplysande och crazy. Och typ en tredjedel av boken r appendix med fotnoter till berttelsen så man kan kolla upp vad som faktiskt är rimligt och vad som bara är hittepå.
Här tar Farbror Albert med sig Markus och Mariana ut i rymden då han faktiskt byggt en helt egen raket. De får lära sig om svarta hål, galaxer och gravitation. Allt inbakat i ett kul äventyr. Det här är faktiskt toppen. Och här förstår man verkligen vad som menas med uttrycket ”allt är relativt” och att tiden faktiskt kan gå olika fort. Det är bara ljusets hastighet som alltid är konstant. Perfekt för vetgiriga barn i mellanåldern, eller något yngre fast då kanske man hoppar över förklaringarna och bara läser dem som vuxen. Jag kommer definitivt ta en titt på de övriga delarna i serien av Fuglesang, om jag får möjlighet. Han borde absolut satsa på en vidare karriär som barnboksförfattare.

Inga kommentarer: