onsdag 13 september 2017

Humordeckare för barn? Jo, visst finns det ett behov.

Den Hemliga skattkartan
Den hemliga skattkartan (Anna & Melvin) av Tony & Rebecca Manieri
Det har kommit ganska många böcker om Anna och Melvin och jag har inte läst en enda av dem. De ör ganska tunna och har stor text så i min jakt på enkla böcker att stta i händerna på 2:orna efter sommaren (men ändå med lite läsutmaning) så plockade jag upp en av de här för att se om det kunde vara något. Och jo, det är det nog, det är bara inte min kopp té.
Det är snabba ryck i handlingen och det känns site som att den hoppar från scen till scen med humor staplat på skratt mest för effektens skull, samtidigt som det ju ändå är en röd tråd. Anna och Melvin tar hand om farbror olossons skräp för att sälja det och få ihop pengar till en glasskiost. Farbror Olosson heter så då han plockat bort ”F:et” ur sitt namn för att sätta framför Fiskaffärens skylt istället. F:et i Fisk hade trillat bort. Lång intro-historia. Nå, Anna och Melvin hittar en skattkarta och får höra en himla rövarhistoria om ett gammalt slott och en tokig greve. De bestämmer sig för att leta reda på skatten men de blir inte ensamma om att ge sig ut på heden, på jakt efter Greve Silverkrasses försvunna juveler.
Det som stör mig här är nog att det är lite för många ”sido”-historier, men jag är itne säker på att barnen stör sig lika mycket på det. Jag har haft en del elever som har tyckt att det är kul med knasigheterna i boken men jag har också elever som har sagt att de tycker serien är rörig och det håller jag väl med om. Man ska vara hyfsat van läsare men gilla stolligheter för att uppskatta det här tror jag. Tursamt nog är det just den typen av elever jag har mest av på besök i biblioteket.
Hur som helst, inte för alla och inte för mig men om Kapten kalsong-generationen vill läsa deckare och mysterier så passar det här nog prima.

Inga kommentarer: