tisdag 5 september 2017

Hallå! Är det någon där? Av Jostein Gaarder

Hallå! Är det någon där?Jag fortsätter plöja rymdböcker även om den här kanske kvalar bättre in under filosofi, vilket kanske inte är så konstigt när man ser författaren. Det är svårt att tänka att den här boken har hela 20 år på nacken. Jag läste länga allt som Gaarder skrev, långt efter att jag själv slutat tillhöra målgruppen, men den här missade jag när den kom. Eller så var det väl i gränslandet där när jag slutade någon gång.
Här får vi träffa Joakim som väntar på att hans mamma ska komma hem från sjukhuset med en lillebror. Han är inte mer än 8 år själv men får ändå vara ensam hemma ett tag innan barnvakten dyker upp när föräldrarna åkt till sjukhuset. På den lilla stunden hinner dock något makalöst hända, det dimper nämligen ner en pojke i trädet på deras gård. Pojken heter Mika och kommer från en annan planet. Joakim lär sig att se på sin värld på ett annat sätt när han försöker förklara de enklaste saker för Mika, samtidigt som de samtalar om universum och planeten Jordens utveckling.
Och tänk att det faktiskt gått hela 20 år sedan den här kom för den känns absolut inte så gammal. Kanske för att Gaarder redan då berättade om en tid för länge sedan. Pojken Joakim är egentligen vuxen när boken börjar men tänker tillbaka på sin barndom på 60-talet. Ibland kan jag tänka mig att det snurrar lite väl snabbt när Mika och Joakim diskuterar och det är inte så lätt att hänga med, men om man läser vissa meningar 2-3 gånger och sedan fortsätter så både lär man sig massor om vår jord men också om att tänka på ett annat sätt och kanske uppskatta det vi har.

2 kommentarer:

Vargnatt sa...

Har bara läst Sofies värld tidigare men har Maya väntades i hyllan av författaren :)

Bokomaten.. sa...

Jag trodde nog som sagt att jag läst det mesta, men faktiskt inte Maya. Trots att jag är väldigt förtjust i Goyas målningar. Han har ju även skrivit en del böcker med religiösa motiv som jag inte fastnat för alls så inser att det är ganska mycket av Gaarder jag inte läst trots allt.:)