torsdag 14 september 2017

Att hitta nya avslutade serier

Alva rymmer
Alva rymmer av Pernilla Gesén
 
Det finns oändligt många böcker om Alva men jag tror inte att Gesén skriver fler nu. Jag har aldrig läst någon då de varit ganska självgående i biblioteket. Nu letade jag efter lite äldre titlar att tipsa om i 2:an för att blanda upp med lite nytt och då föll in blick på den här. Första boken om Alva. Intresset för Alva har dalat lite men efter att ha läst ut den här boken så kan jag tänka mig att det nog skulle kunna hoppa upp igen för det här känns ganska modernt, trots att den här faktiskt är över 10 år gammal. Vad jag kan se så ska det ha kommit hela 12 böcker om Alva så det finns lite att ta av. Jag tycker om att bokprata om serier som har många titlar redan publicerade. Då behöver inte eleverna vänta så himla länge om de hittar något de gillar.
Nå, Alva rymmer. Tja, bortsett från att jag inte gillar tanken på att någon 7-8:åring ska bli inspirerad att rymma från Sthlm till Västerås så uppskattar jag ändå det här. Alva känner sig förbisedd och ensam och maktlös när hennes föräldrar bestämmer att de ska skiljas och Alva bara ska flytta på sig, till Stockholm. Hon vill inte alls flytta med sin dumma mamma, hon vill bo kvar i Västerås med pappa men det verkar det inte vara någon som bryr sig om. Trots vilda protester så går ändå flyttlasset och Alva finnes sig på väg mot huvudstaden. Där väntar en lägenhet, en fjantig ny granne som är ett helt år yngre än hon och inget av det hon är van vid. SÅ hon rymmer. Och tursamt nog går det faktiskt ganska bra. För annars hade det här blivit en HELT annan typ av berättelse om hemlöshet och övergrepp. Usch. Men som det är nu blir det en humorfylld bok om vardagsliv, om att sakna sina kompisar och att känna sig maktlös när de vuxna bestämmer.
Alva har precis slutat 1:an och har sommarlov, vilket gör att den kan passa fint för högläsning i F-1:an något. Sedan blir ju Alva bara äldre så 2:an funkar säkert utmärkt det också. Tumme upp!

2 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Den här serien har vi missat. Kanske något att låna hem till sonen nu när han går i förskoleklass.

Bokomaten.. sa...

Inte alls en dum idé. Vet många som gillar böckerna om Alva.