lördag 25 februari 2017

Experimentverkstan : små experiment och stora upptäckter

 (inbunden)Det har experimenterats vilt hemma hos Bokomaten den gångna veckan och anledningen är en här, Experimentverkstaden av Robert Winston, utgiven på Tukan förlag. Vi fick den i julklapp av Pocketen och Pixis farfar och snacka om att passaperfekt i februari när lov och sjukor gör att man håller sig hemma en del. Vi har gjort "konstgjorda lungor" av en PETflaska och några ballonger, ett vulkanutbrott, en vindfångare, en dansande drake, högtalare, slajm mm. En del experiment blev mer eller mindre lyckade men nästan alla var himla roliga att göra oavsett. Pocketen uppskattade att vi vek flygplan i olika former t ex, även om de i ärlighetens namn flög lite... vingligt..

Den enda besvikelsen var väl egentligen att slajmet bara blev... lera? Och sedan blått vatten. Det hade vi å andra sidan väldigt roligt med (och mamma mindre roligt när hon fick städa hela köket och tvätta sin lilla smurf) men jag försökte förklara att ett experiment är när man testar för att se om något fungerar och det är inte alltid det gör det. Ibland behöver man ändra något i processen.

Det finns alltså både flerdagarsprojekt som jag aldrig hade orkat med om jag hade jobbat, och enklare experiment som "osynligt bläck" t ex. Är man ute efter aktiviteter att roa sitt barn med så är den här ypperlig dock. Min 4-åring har älskat det, men tror att även 14-åringen skulle tycka att det här var kul.

Alla experiment var inte lika fotogeniska men kolla in mitt instagram för lite bilder från experimenten. Bokomaten ger starka 5 Bokpåsar till den här boken, även om det inte är en läsebok per se. Och ett tips att ha hemma under vinterhalvåret för att roa frisksjuka barn.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Vad roligt att ni haft experimentverkstad hemma! Det önskade jag att jag haft när jag var barn. Så bra med en inspirerande bok!

Ylva sa...

Mina kommentarer har försvunnit. Jag testar väl med ett nytt fredagsinlägg. Nu läser jag Våra kemiska hjärtan av Krystal Sutherland, mycket bra ungdomsbok! Imorgon bjuder vi hem vänner på kräftor och mello. Trevlig helg!