måndag 23 januari 2017

Fummel & dummelrekordet av Johan Rockbäck

Fummel & Drummelrekordet Det ska sägas direkt. Det här är så väldigt mycket inte min genre. Jag är verkligen inte målgruppen för den här typen av böcker. Knas och klanthumor för de som just börjat läsa lite längre böcker själv, eller de som läst ett tag men inte har någon läslust alls. Handlingen går ut på att Flax ska filma sin farfar när han försöker sätta rekord i än den knasiga grenen efter den andra. Och med en så klantig farfar som flax har så blir det riktigt tokigt och galet hela tiden. Den ena saken efter den andra går fel. För mig blir det på tok för hysteriskt för att faktiskt bli roligt, men jag vet en hel drös med ungar som skulle nappa på det här. Tokrolig humor utan alltför mycket handling och inte någon direkt svår logik. En drös räcker inte.

Det fina med den här typen av böcker är att jag vet 6-åringar som läser bra som skulle kunna läsa den (men de är i och för sig få och skulle nog föredra att föräldrarna läste) och annars passar den det stora spannet 8-11 år. De som INTE skulle gilla den här boen är nog främst föräldrar som skulle darra av tanken på att tvingas läsa det här högt. Kanske till och med flera gånger. Jag vet att jag inte skulle uppskatta det, men min pojke kanske skulle göra det å andra sidan om ett par år. Det här är böcker som barnen själv väljer men vuxna sällan skulle ge bort. Jag skulle definitivt köpa in till biblioteket, men jag skulle inte ge dem till en lärare som rekommenderad högläsning. Så kluvet, får man väl säga. Men det är ju tur att smaken är delad.

Boken på Adlibris, Bokus och Idus förlag

Inga kommentarer: