torsdag 22 december 2016

Liv och Lo -Fallet med den sista chokladbollen av Karin Jacov och Kajsa Lind

 (inbunden)Här har vi en sprillans ny bok av teamet bakom böckerna om Malte Modig, stora favoriter här hemma hos såväl Pocket som mamma. Lite tråkigt är det ju om det inte blir fler böcker om Malte känner jag, men den här boken, som är första i vad som ska bli en serie, är riktigt fin den också.

Liv och Lo är tvillingar och har firat födelsedag när plötsligt upptäcker att en sista chokladbollen, som de tänkt äta nu, är borta! Vem kan ha tagit den!? Liv och Lo som älskar deckare ser sin chans att lösa ett verkligt fall! DE börjar med deckarmöte, de samlar ledtrådar och frågar ut misstänkta. Kommer de komma på vem den skyldige är?

Jag gillar det skarpt även om Malte är lite närmare hjärtat fortfarande ändå. Roligt med deckare för de allra minsta som inte riktigt introducerats för genren än också. Självklart kommer Liv och Lo på vem den mystiske chokladbollstjuven är och allt slutar gott. Extra kul tycker jag personligen också att det är att pappan i familjen ser precis ut som en gammal kompis, haha, även om jag har lite svårt att se hur han och mamman fått barn som inte liknar någon av dem.. Jaja, de kan ju vara adopterade, inte konstigare än så.:)

Bildenra är fina och historien enkel och passar min Pocket på nästan 4 ganska bra faktiskt. Jag skulle nog säga att e fungerar ännu tidigare också dock, vi hade absolut kunnat läsa den för ett år sedan också. Jag ser med stor spänning fram emot fler fall tillsammans med Liv & Lo! Hoppas vi inte behöver vänta alltför länge på nästa del.

Boken hos Bokus, Adlibris och Idus förlag

Inga kommentarer: