måndag 26 december 2016

God Jul av Jonas Karlsson

God jul : en berättelse
Detta var ju december månads bokcirkelbok med Kulturkollo och jag är himla glad för det för annars hade jag aldrig läst den. Det har blivit ganska få julböcker i år men den här hann jag i alla fall med. Jag har varit lite skeptisk till Jonas Karlsson då jag undrat om det verkligen kan bli bra när någon försöker vara bra på två saker. Skådespelare bli vid din läst, eller något. Urfånigt, jag vet. Jag har massor av vänner som är irriterande begåvade på flera saker så jag borde inte ha varit så skeptisk. Plus att man ju naturligtvis har rätt att testa flera olika saker och även byta karriär om man skulle vilja. Så, skämmes Bokomaten, för här blev du dessutom motbevisad rejält. Detta kan vara den roligaste bok jag läst i år.

Jag var tvungen att referera flera delar av boken för Bokomaken vid flera tillfällen, så absurd och rolig var den verkligen. Alla som har arbetat på en myndighet någon gång kommer att skratta ihjäl sig åt detta harvande med de fördömda ljusstakarna vecka efter vecka och hur det minsta lilla minimala problem kan sätta käppar i hjulet för allt och alla och blåsa upp till enorma proportioner. Jag kan inte låta bli att skratta bara nu, när jag tänker på det. Herregud, Jonas Karlsson har ju varit bortkastad på scenen, det är det här han borde ha gjort hela tiden. Vilken stilist. Detta är humor när den är som bäst. Stillsam, nedtonad och inte på något sätt hysterisk även om man skrattar så man hickar emellanåt. Jag klarar inte av humor som trycker ner skämt efter skämt i halsen på en, jag vill bli överraskad. Skratta åt något som smyger sig på en. Och det har verkligen Karlsson lyckats med här. Det är i det närmaste Kafkaeskt hur den lilla gruppen människor på kommunhuset försöker och försöker få till lite julstämning och förmedla kommunens julbudskap till kommuninvånarna. Det får naturligtvis inte kosta något och alla ska vara med även om det ska vara en överraskning. Herregud, att inte alla inser redan från början att det kommer att gå åt fanders.

Hur som helst, verkligen glad att jag läste den och kommer definitivt kolla in mer av Jonas Karlsson fram över.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

förstod inte det roliga, slutet ledsamtj

Lena sa...

En bok som jag vill läsa, kanske nästa jul.