måndag 21 november 2016

Det kom en låda



Bonniers bokklubbar har startat ett nygammalt koncept med en prenumerationstjänst på barnböcker. Fyra gånger/år kan man få en låda med två böcker anpassade efter den ålderskategori man valt. Jag valde lådan för 3-5 år som visade sig passa bättre än jag trodde. Nu är ju barn olika och har olika smak, precis som vuxna, så det behöver ju inte funka bara för att det passar åldern men för oss gick det i alla fall riktigt bra.
Jag funderade på om jag skulle spoila och visa eller inte, men när det nu gått ett par veckor så tänkte jag att det nog inte gör så mycket att visa vad som var i. En kapitelbok och en faktabok. Alltså inte två bilderböcker som jag gissade och det tycker jag faktiskt är positivt.
Pocketens stora intressen är rymden och stora maskiner men den här boken om djur är så fin att den är intressant ändå. Speciellt som det är flikar i! Vilken hit! Kommer längre inlägg om den så småningom. Saga-sagorna var godnattsaga en vecka och fungerar fint när man tänker sig att kanske börja med kapitelböcker lite smått. Enda reservationen där är att min pocket är nästan 4, för ett halvår sedan hade den nog inte varit lika ok. Dessutom är det en del tungvrickarmeningar i den och en hel del svåra ord, men man skriver om när man läser så det passar ändå. Tror den kan passa lite äldre barn ypperligt också.
Konceptet som sådant tycker jag annars är kul, speciellt om man inte har stenkoll på utgivningen och inte riktigt vet vad barnet vill läsa. Ännu bättre som present kanske. Tänker julklapp från mormor och morfar, böcker till barnbarnen hela året. Stort plus också för att det var lite oväntade böcker. Jag som köper ganska mycket böcker till mina små var lite orolig att det skulle vara böcker som vi redan har, men det behövde jag ju inte tänka på.
Så, på det hela taget en kul idé men med viss reservation för att det ju kan bli böcker som är för svåra eller inte riktigt passar intressemässigt för de lite äldre barnen. Men där får man kanske känna av själv som förälder. Har man barn som enbart läser hästböcker så kanske det är inte är rätt tjänst. Eller så är det det. För att bredda lite.

Inga kommentarer: