torsdag 20 oktober 2016

Tre av höstens mest efterlängtade bilderböcker

Ja, mässan gjorde som sagt mig sugen på en hel del som jag inte fick med mig hem och dessa fick dimpa ner i brevlådan efteråt istället. Jag visste naturligtvis att jag skulle köpa Chris Haughtons nya bilderbok så småningom ändå, men nu slapp jag bär hem den från Göteborg i alla fall. Vi går igenom dem en och en.

UtflyktarnaUtflyktarna av Emma Adbåge

JA, trogna läsare vet att jag har lite av en girl crush på Emma Adbåge ända sedan "Jag var superhjälte säger vi" och denna gör mig inte besviken. Den är lite enklare än flera av de tidigare, men mer fyllig än "Nu är det natt!" som Augustprisnominerades förra året.

Här är det stort äventyr på gång. Barnen ska på utflykt, e ska packa matsäck och sova i tält. Och har ficklampa med. Det roligaste är att packa och planera och göra iordning. Sedan blir det inte så sen utflykt trots allt ändå utan de kommer hem till pappa på kvällen så att e kan gå på toaletten hemma. Riktigt bra utflykt ändå. Kanske den bästa. Naturligtvis är detta hur fint som helst. Det där planerandet och fixandet minns jag själv från när jag var liten. Magin kring att förbereda. Packa fika. för fika måste man ju ha. Att det sedan inte blir någon direkt fjällvandring gör inte så mycket. Det blir nog ingen Augustnominering den här gången, men jag hoppas verkligen att Adbåge får den uppmärksamhet hon förtjänar en dag. Ja, båda systrarna förresten.

God natt allihop av Chris Hughton

Godnatt allihop
Alltså, det här är så gulligt så man får hjärtsnörp. Med hjälp av större och större flikar går Haughton igenom djuren i skogen som blir större och större men som ändå alla blir sömniga utom lilla björnen. En riktig godnattbok. För alla somnar, även den lilla björnen tillslut. Och i slutet av boken får vi se var Stora och lilla Björn finns på stjärnhimlen. Detta kommer tilltala alla små barn som gillar rymden och min lille pojke älskar det. Vi måste ha läst "Shhhh, vi har en plan!" säkert 500-1000 gånger och även om min Pocket är lite äldre nu så passar det här perfekt som sista bok på kvällen. Den är klassad som 3-6 men jag skulle definitivt säga att den passar yngre barn än så. Till och med under två så en bra syskonbok med andra ord. Och passar även föräldrarna som tvingas läsa om och om igen...

PokalurigtPokalurigt av Andrea de La Barre de Nanteuil och Lovisa Burfitt




Av dessa titlar så är det nog den här jag tycker minst om. Jag blev faktiskt aningen besviken. Bilderna är förstås lika fina som vanligt.

Jag har försökt skriva klart den här texten ca 150 ggr men den försvinner hela tiden så något magiskt är det med den här boken allt. Det får bli så här istället:
Pokalurerna leker, gömmer sig i skor och busar och snor småsaker. Det är mysigt och trevligt och gulligt och jag ångrar verkligen inte att jag köpte den ändå för bara bilderna är slanten värd.

2 kommentarer:

Ylva sa...

Pokalurigt verkar ha väldigt fina bilder i alla fall. Jag tänker på denna Pokemonhysteri, men den har säkert inget med det att göra... Inget fredagsinlägg? Jag läser Sen tar vi Berlin av Moa-Lina Croall. Ikväll ska jag bjuda hem en kompis och titta på Idol. Imorgon åker jag till en herrgård på afternoon tea och på söndag ska vi kanske låta hönsen flytta in från ett hönshus till ladugården.

Bokomaten.. sa...

Nope, inget fredagsinlägg som du kanske märkte. haft datorkrångel och inte kunnat svara på det här heller förrän nu. Pokalurigt är verkligen fin och jag tror inte att det är avsliktligt att den råkar komma samtidigt som pokemonhysterin. Det har i alla fall inget med varandra att göra, även om Pocketen kallar den för pokemonlurigt.:)

Du verkar också ha haft en urskön helg, trots regn och rusk.:) Och hönorna också.:)