torsdag 6 oktober 2016

Middagsmörker av Charlotte Cederlund

MiddagsmörkerJag såg den här boken redan i våras men det blev aldrig av att jag läste den innan jag gick på ledighet. Den var dock ganska svårsåld till mina elever på skolan så jag tänkte att jag skulle läsa ändå. Av ren nyfikenhet. För visst vore det roligt om en svensk fantasyroman med samiska inslag visade sig vara bra? Och det är det!

Nu tror jag att det är just den dör meningen som skrämt bort en hel del av mina elever, vad kan de överhuvudtaget tänkas få ut av en svensk fantasy om samer? Jo, en hel del skulle jag vilja säga. Inte bara får man lära sig en del om samisk kultur utan vi får ett rackarns spännande fantasyäventyr som dessutom känns lite lagom exotiskt då det är placerat så långt norrut. Berättelsen handlar om Aili från Skåne som förlorat båda sina föräldrar och tvingas flytta till sin morfar, 16 mil från Kiruna. Han är same och bor i en sameby, något Aili inte känner till någonting alls om. En annan sak hon inte känner till är de motsättningar som råder i området mellan samer och storsvenskar. Och de övriga invånarna i samebyn är minst sagt skeptiska till outsidern Aili. Hon är å andra sidan inte alls säker på att hon vill stanna där, inte ens när hon efter ett tag inser att det är något speciellt med henne. Djuren dras till henne och hon verkar känna av kraftfält och stämningar som inte andra märker av. Det visar sig att hon är noaidi, eller nåjd, en person som kan tala med andarna och har magiska krafter. Dessutom är hon utvald att skydda samebyn mot elaka krafter som hotar att förgöra samerna. Lite som Cirkeln, fast med samer med andra ord. Och jag gillar´t. Det är spännande och lättsamt och inte ett dugg svårtillgängligt. All cred till Cederlund som drar iland det här. Fantasy med samisk mytologi känns efter att ha läst det här som rätt självklart och det gjorde det definitivt inte innan. Kommer definitivt rekommendera mina elever det är så småningom när jag återvänder till skolbiblan.

Inga kommentarer: