måndag 3 oktober 2016

Kärleksbombning av bilderbok utanför normen

Veckan före barnbidraget (inbunden)Veckan före barnbidraget av Elin Johansson och Ellen Ekman

Men åååååh, vad det här är en bok som behövs och som bara går rakt in i hjärtat. Gudarna ska veta att jag många gånger funderat över radhusöverrepresentationen i bilderböcker och böcker för barn i allmänhet. Så såg i alla fall inte min uppväxt ut, den var definitivt mer lik den här.

Jag ska i ärlighetens namn erkänna att det som först lockade mig till de här boken är Ellen Ekmans (Lilla Berlin) illustrationer men när jag nu läst den så är jag kär och vill svinga den på politiska barrikader för att berätta hur bra den här. Så enkel och så briljant. Det är lite av en upprepningssaga, fast med en lista snarare. Det lilla barnet och mamman som veckan före barnbidraget inte har råd att göra en massa som de andra barnen gör. Barnet får vänta en vecka till med att få nya gummistövlar. De kan inte gå på badhuset utan får bada i sommarpoolen i badrummet istället. De letar slantar i fickorna i hallen för att köpa lördagsgodis och cyklar hem till mormor för att äta pannkakor istället för hemma. Just det där kanske jag egentligen hade klarat mig utan. Vi hade då ingen mormor i närheten att cykla hem till när jag var liten och det hade gått precis lika bra att utelämna det i berättelsen.

Det som framför allt lyser igenom här är närheten som barnet och hens mamma känner. De leker och barnet hittar på saker för att pigga upp mamman lika ofta som tvärtom. Och kreativiteten. När barnet bygger ett tivoli på lekplatsen åt mamman bjuder på korv och spagetti utan korv. Och att de trots allt ändå ger sista slanten till tiggarkvinnan utanför affären. Alltså så mycket igenkänning och älska och ALLT på det här. Detta är en bok att ge till de som kanske inte passar in i radhusnormen men även till de som har allt det där. Jag kommer läsa med min son, dels för att  det är så himla bra, men också för att visa på att alla inte bor likadant som vi. Även om han vet det redan så vill jag att det ska återspeglas i den litteratur vi läser också.

Jag har verkligen flax med bilderböckerna i höst. Maxpoäng till Elin Johansson och Ellen Ekman för den här briljanta bilderboken.

3 kommentarer:

Ylva sa...

Den vill jag läsa! Jag har sett inslag på Lilla Berlins instagram och tycker att den verkar fin. Även för vuxna.

Bokomaten sa...

Jag såg den också först på Lilla Berlins insta och ska i ärlighetens namn säga att det lckade mig personligen mest. Bilderna och så. Att den sedan verkligen håller måttet är ju ännu bättre.

Västmanländskan sa...

Den här har de läst på min sons förskola och den blev väldigt populär.