onsdag 5 oktober 2016

Bilderböcker mot normen


Jag brukar hurra och heja när jag får bilderböcker i handen (eller andra böcker för den delen) som visar på något annat är det som är norm. Se t ex min rec av ”Veckan före barnbidraget här om dagen”. Att en bok utmanar normen eller olika tabun betyder dock inte per automatik att den är bra. Här har jag två exempel på böcker som tar upp helt olika saker men som båda har ett uttryckligt mål att visa på något annat än ”Villa, volvo, vovve”-vardag.
Snipp och Snopp och kalaset som växte (inbunden)
Snipp och Snopp – och kalaset som växte av Tony Cronstam är den tredje boken i serien om Snipp och Snopp. Jag tyckte verkligen jättemycket om den första boken och att bryta tabut kring att prata om snoppar och snippor är verkligen något som behövs. Så man inte står där och känner sig som Tant Prussiluskan när barnet upptäcker att det är skillnad på folk där nere eller börjar pilla på snoppen. Det här är dock en bok som jag faktiskt inte är säker på vad den vill. Dessutom förutsätter den att man har ett förutfattad mening om vad familjer är, annars försvinner hela poängen. Min son läser och förstår inte riktigt handlingen, eller humorn, faktiskt.
Snipp och snopp ska ha kalas och går runt till snipp- och snopp-kompisarna och delar ut inbjudningskort. Alla familjer ser olika ut, vissa har två pappor, andra kanske bara en mamma. De delar ut kortet oh går därifrån och säger: ”Såg du? Vad knasigt? Det var olika stövlar i hallen!”
Det här ska vara en humoristisk poäng om man först tyckt att det var knasigt med bara en mamma (och så var det inte alls det som VAR knasigt egentligen). Humorn försvinner om man inte förstår att det ska vara knasigt att det bara var en mamma. Det blir lite av en vanlig upprepningssaga då, att man letar knasigheter. Vilket i alla fall min son har väldigt svårt att förstå varför snipp och snopp gör när de delar ut kort. Och jag också faktiskt. Så, är det en bok om snippor och snoppar? Är det en bok om könsroller, familjekonstellationer? Det är definitivt mer normkritik än prat om kön, vilket var det jag förväntade mig. Jag är osäker på vad jag tycker faktiskt. Även om det inte är vad jag förväntar mig så kan det ju vara bra ändå. Men jag saknar ändå böcker som tar upp frågan om kön då. Att man kan ha snippan till att kissa, pilla på eller kanske få barn med, om man är vuxen. Precis som det står i inledningen på boken. Fast det sedan blir en annan historia.
Viktors nya tröja Viktors nya tröja av Camilla Gunnarsson tar upp något helt annat och väldigt, väldigt vanligt och aktuellt just här hemma just nu. Viktor och pappa ska köpa en ny tröja och alla tröjorna på killavdelningen har monster och våldsamheter på magen. Viktor vill inte vara en bråkmakare (Trouble maker) men han vill gärna ha en tröja med en katt på magen. Gärna glittrig. Som finns på tjejavdelningen. Viktors pappa är däremot mer osäker. Och här känner jag verkligen igen mig. Även om det är svarta tröjor med läskigheter på så kan jag bli osäker med samma argument som pappan: tänk om barnen på dagis retas? Viktor är stor och mogen och säger att det vore väl konstigt, de retar ju inte Vilma när hon har katttröja på sig.
Och i en ideal värld skulle det vara så här. Problemet uppstår ju när det verkligen ÄR barn på dagis som retas. Som kallar rosa för tjejfärg, glittertröjor eller tröjor med djur för tjejtröjor eller något annat. För även om man så klart vill ha en unge som går sin egen väg så vill man heller inte offra hen på någon sorts rättvisepidestal. Jodå, barn på Pocketens dagis har retat honom för hans kläder, inte för att de är tjejiga utan allt möjligt annat. Samma gäller flera av mina vänner, som köpt de kläder barnen velat ha och VETAT att det kommer dröja två veckor och sedan ratas kläderna för att de inte passar in på dagis… När det gäller overaller kan det ju bli en dyr historia om barnet plötsligt vägrar, dessutom. Det är en svår fråga men det svåraste är väl hur man hanterar andra barn, snarare än sig själv. Så enkelt som det är i den här boken är det tyvärr sällan, men man kunde ju önska att det var så. Den som skulle behöva läsa är inte ”Viktor” utan snarare de eventuella kompisar som skulle hacka på Viktor för hans tröja. Ett annat problem med den här berättelsen är att den riktar sig till Vuxna egentligen, för barnkaraktären Viktor går ju egentligen inte igenom så mycket. Ett barn som inte tycker det är skillnad på pojk- och flickkläder förstår ju inte problemet i boken. Med andra ord är det här kanske inte en bok för alla utan snarare en nischad bok att ta till och samtala kring om det uppstår problem i kompisgänget eller på förskolan. Och som SÅDAN tror jag att den är ypperlig, faktiskt. Dessutom är det fina illustrationer. Båda är böcker jag tror passar ypperligt på bibliotek och ibland även på förskolor.
Snipp och Snopp och kalaset som växte på Adlibris, Bokus och Idus förlag
Viktors nya tröja på Adlibris, Bokus och Idus förlag

Inga kommentarer: