tisdag 20 september 2016

Vardag och hundar och moraliska dilemman


Jag gör det. För din skull!Jag gör det för din skull! Av Emma Fäldt

Detta är andra boken om Andrea och Leni som går i 4:an tillsammans. Den förra boken, ”Jag lovar. På hedersord.” handlade om hur fel det kan bli när man går bakom ryggen på sin kompis. Både Leni och Andrea var kära i samma kille men bara en kunde ju vara tillsammans med honom. Den boken kändes faktiskt längre än den här för att det han hända så himla mycket i den, ändå undrar jag om jag inte tycker aningens bättre om ”Jag gör det, för din skull”.

Andrea har fått en egen hundvalp. Nåja, det är familjens hund, men det är tydligt att det är Andreas som älskar den där taxvalpen mest av alla. Hon döper den till Zazzi och hon och Leni går ut och går med den för att motionera den och försöka lära den lite trix och lydnad. På promenaden släpper de den dock fri, trots mammas tydliga instruktioner, och Zazzi springer naturligtvis bort. Andreas är otröstlig och vågar inte berätta vad som hänt hemma. Men att Zazzi är borta, det måste hon naturligtvis tala om. De letar och efterlyser hunden och Andrea tycker inte alls att det ska bli roligt att åka på klassresa längre. Hon får dock ändå följa med och Leni försöker muntra upp henne.
Naturligtvis ordnar allt upp sig på slutet, men innan dess hinner Leni gå vilse i skogen, Andrea berätta en hemlighet för deras fröken och en kompis åka till sjukhus. Det är definitivt en bok man kan läsa även om man inte har läst förra. Det var mer av en kärlek- och kompisbok och det här passar nog alla de där djurvännerna bättre. Det är kanske lite mer vardagsnära problem här, men samtidigt är de moraliska dilemmana också mycket mer uppenbara. Det är lite kluvet vilken av de båda böckerna jag gillar bäst. En sak är dock säker, jag har faktiskt haft massor med elever som efterlyst just sådana här böcker om kompisar och vardag utan att vara för svåra och utan att slänga in en massa skruvad humor så jag tror att det här kan vara ganska lagom för säg 8-9:åringen.
Boken på Bokus, Adlibris och Idus förlag

Inga kommentarer: