måndag 26 september 2016

Flikar, fakta och fantastiska bilder

Titta ner i havet
Titta ner i havet av Kate Davies
Titta in i rymden av Katie Daynes

Egentligen förtjänar de här båda böckerna vars ett inlägg men eftersom de kommer samtidigt och på samma förlag (ordalaget) så tänker jag ändå skriva om båda på en gång. Det finns verkligen ingen hejd på hur populärt det här är, faktaböcker med gömda bilder och texter, lite som en adventskalender där man får öppna alla luckorna på en gång och dessutom lära sig något. För något år sedan kom Ordalaget ut med boken "Så funkar det" och de har även kommit med en liknande bok om kroppen, som jag dock inte har kikat på. Så funkar det anspelar lite på de klassiska böckerna om uppfinningar från i alla fall min barndom och tar på ett lekfullt sätt upp olika uppfinningar. Just den boken vänder sig nog till lite äldre barn än den från min barndom dock, och så gör nog även de här.

Titta in i rymden
Titta in i rymden och Titta ner i havet vänder sig till barn som börjat skolan och har upptäckt hur kul det kan vara att titta i faktaböcker. Jag skulle dock säga att de passar ypperligt även för äldre barn, som börjat mellanstadiet, då texten kan vara aningens komplicerad emellanåt. Yngre barn kan behöva en del hjälp av vuxna. Men det är ju å andra sidan rätt roligt. Att sitta och läsa tillsammans och ta reda på roliga fakta tillsammans. Dessutom träffar temana verkligen mitt i prick på vad som är populärt. Havet och rymden! Kan det bli bättre?

Min treåring älskar boken om uppfinningar trots att den är på tok för svår. Jag är fullständigt övertygat om att han skulle sluka de här båda böckerna också, men man skulle få förenkla texten enormt naturligtvis, eller bara prata utifrån bilderna. Jag är dock tvärsäker på att han skulle uppskatta de här även om några år. Bilduppslagen är fulla av detaljer och ändå tydliga. Varje uppslag är dessutom ett eget "kapitel" med fakta om något nytt inom ämnet hav eller rymd. Förutom flickar finns det dessutom sidor man kan vika ut för att göra boken större och i boken om rymden finns även en liten bok med stjärnkartor. 9-åringen i mig blir helt pirrig i magen. Jag hade ääälskat det här som barn. Tittat på stjärnbilderna, läst om solsystemet och om valar i boken om hav.

Märks det att jag gillar? Jo, jag tackar. Dessutom skulle jag säga att texten är aningens enklare än i "Så funkar det" där jag tyckte att den kanske var liiiite för svår. Men det kan ju också ha med ämnena att göra. Hur som helst, riktigt fint för den vetgirige 8-åringen.

Inga kommentarer: