onsdag 31 augusti 2016

Bad feminist av Roxane Gay

Bad feminist (häftad)Jag läste faktiskt ut en bok innan Pixi kom också, men som jag inte har hunnit, eller i ärlighetens namn orkat, blogga om. Jag blev ganska nättrött ungefär i samband med att jag gick på föräldraledighet och ännu mer så när Pixi kom. Och rent fysiskt trött också förstås, men det är en annan historia. Boken jag läste däremot är jag inte alls trött på. Det här är en bok jag vill trycka i händerna på alla jag känner för den är så himla BRA och säger så väldigt mycket om vår samtid utan att för den delen någonsin bli tråkig.

Bad feminist av Roxane Gay är en samling popkulturella essäer och krönikor som både är personliga och privata. Vi får veta en hel del känsligt material om Gay, som exempelvis att hon blev utsatt för ett övergrepp som tonåring och att det har ett direkt samband med hennes därefter ökade vikt. Att hon helt enkelt inte ville vara attraktiv för någon. Övergrepp är inte något som vi någonsin kan komma över, men däremot lära oss att leva med. Gay låter aldrig händelsen ta överhanden i boken, utan står som en referenspunkt. Något som påverkat henne men också ett bevis på att hon faktiskt vet att sådant här händer. Boken går igenom så olika ämnen som våldtäktskultur och Orange is the new black. Hon berättar om hur hon hungrigt slukade hela Hungerspelen på löpbandet och titeln, Bad feminist, syftar på att hon är just det. En dålig feminist. Som gillar smink, vansinnigt dålig TV med uppenbart sexistiska drag ibland och hiphop med förfärliga texter.

Hon går igenom massvis av popkulturella företeelser men läser av med feministiska glasögon. Dessutom är hon svart, eller snarare från Haiti, och det som den här boken framför alt gör för mig är att öppna mina ögon för den indirekta rasismen. Den som bara finns där utan att egentligen tänka sig för. För när Orange is the new black blir hyllad för att vara en serie med nästan uteslutande kvinnliga skådespelare och med alla möjliga etniciteter representerade så ser Gay att vi faktiskt inte borde nöja oss med att vara "representerade". Speciellt inte när den bild som presenteras återigen är en stereotyp som borde brytas.

Själv reagerar jag inte på frånvaron av svarta, av kvinnor, av spansktalande eller andra personer men när Gay berättar att man klippt ner HELA Harry Potter-serien till att bara bestå av de repliker som uttalas av svarta eller personer med icke-vit bakgrund eller utseende. Och att serien då blir 7 minuter lång. Då inser ju även jag hur illa det är. För så där ser ju inte verkligheten ut.

Jag, det blir en svamlig recension, men det är också en relativt svamlig bok, fast på ett befriande bra och underhållande sätt. Det är sprängstoff som Gay presenterar men hon gör det med humor och självdistans och jag skrattar så jag kiknar hela boken igenom.

Om man tror att detta ska vara en liten feministisk stridsskrift så tror man både rätt och fel. Det är en samling krönikor om olika popkulturella fenomen, men skrivna av en svart feministisk kvinna med mycket humor. Jag säger bara LÄS DEN!

2 kommentarer:

Mrs E sa...

Håller med, älskade den! Har rekommenderat den till ALLA!

Bokomaten sa...

Samma här!