tisdag 5 juli 2016

Riddaren Åsa av John Landenfelt och Patrik Lundmark

Riddaren Åsa (inbunden)Kan en bok bli för politiskt korrekt? Egentligen skulle jag vilja svara nej på den frågan, men så dyker sådana här böcker upp som jag inte är säker på att jag förstår mig på. För mitt intryck när jag läser är definitivt inte odelat positivt. Jag har hela tiden en känsla av att någon sitter och driver med mig.

Både bling-bling-prinsen och riddar-Åsa är blå och rosa (och den är inte skriven på rim, bara nästan emellanåt) och Åsa har en kvinnosymbol på sin sköld. Historien ska vara lite klassisk men omvänd. Litet prinsbarn sitter fast i ett brinnande slott med en vaktande drake utanför. Åsa besegrar draken och räddar prinsen. Både bilderna och texten är lite småtaffliga, fast jag förstår att den bygger på en sång. Det känns mer som att det här riktar sig till vuxna eller som att man tullat på kvaliteten för att det riktar sig till barn. Det hade kunnat bli så bra men är inte tillräckligt väl genomfört. Med det sagt kommer jag nog att läsa den för mina barn ändå då det helt enkelt inte finns tillräckligt med normbrytande texter för barn. Man tar det man får helt enkelt.

Boken på Adlibris, Bokus och Idus förlag

2 kommentarer:

Elin sa...

Har du läst Amaltea-böckerna? Serie med omvända roller i en "sagosetting", som är bra på riktigt :)

Bokomaten sa...

Jo, de har jag läst! Lite svårsålda på biblioteket tyvärr men de som hittat den har gillat skarpt å andra sidan.:)