måndag 4 juli 2016

Om evolutionen för barn

Filurer, dinosaurier och människor : en barnsaga om evolutionenFilurer, dinosaurier och människor. En barnsaga om evolutionen av Pia Linghede

Ja, det finns ju barnens Bibel så varför inte barnens Darwin? Riktigt det är väl inte den här boken men jo, det handlar ju om arternas uppkomst. På ett hyfsat enkelt sätt beskriver Linghede jordens utveckling som ju dock mest handlar om att nya arter, anpassade efter miljön, får en massa ungar... Men upprepning är bra, och roligt. Dessutom stämmer det ju. I alla fall enligt rådande vetenskapliga teorier.

Boken är klassad 6-9 år och det tror jag faktiskt är en ganska bra klassning för jag tror i alla fall att den kan spänna över flera år. vissa delar är väldigt enkelt och lite barnsligt beskrivet medan andra är svårare, men om man läser högt så kan man ju välja lite var man lägger fokus och hur man formulerar sig. Jag tror att den kan passa en 6-åring ganska bra. och även äldre skolbarn som sagt.

Bilderna är tydliga, färgglada och tilltalande. Tumme upp för en prima faktabilderbok.

Boken på Adlibris, Bokus och Idus förlag

Uppdatering: Boken har blivit felklassad och ska egentligen klassas för åldern 3-6 år. Nu tror jag personligen att den är ganska svår för en treåring men håller med författaren om att den nog hade passat bättre i spannet "4-8 år". 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den fina recensionen du har skrivit! Tyvärr var det tillfälligt fel på åldersklassningen på IDUS webb. Boken är egentligen klassad för 3-6 år och inte 6-9. Men som du skriver kan den spänna över flera år.

Om det hade gått att välja åldersklass helt fritt hade jag valt 4-8 år


/Pia Linghede

Pia Linghede sa...

Tack för den fina recensionen! Boken är egentligen klassad för 3-6 år (den hade hamnat lite fel på förlagets webb), men som du skriver passar den bra även för äldre barn. Om det hade gått att välja åldersklass mer fritt hade jag valt 4-8 år :-).

Bokomaten.. sa...

Hejsan! Jag håller helt med om att 4-8 hade varit en optimal åldersklassning. Fungerar definitivt i skolan! Uppdaterar inlägget med den nya åldersklassningen! Tack för din kommentar!