onsdag 1 juni 2016

Winter is coming to skolbiblioteket

IsdrakenIsdraken av George R R Martin

Så konstigt, jag var helt säker på att jag hade skrivit om den här boken men när jag letade i bloggen efter mina anteckningar inför ett bokprat så kunde jag faktiskt inte hitta dem. Nåja, det är bara att göra det nu istället för den förtjänar att lyftas fram. Även om jag tror att den här säljer till många föräldrar som det är, bara pga författarnamnet… För jodå, visst är det Game of Thrones-GRRM som varit framme och skrivit en barnbok. En klassisk saga om en flicka som föds under en så kall vinter att dess like aldrig tidigare skådats. Tyvärr fryser hennes mamma ihjäl och flickan blir väldigt annorlunda mot sina jämnåriga kamrater i byn. Hon älskar vinter och kyla och är alltid tyst, allvarlig och framför allt väldigt kall. Hennes kroppstemperatur är mycket lägre än andras och hon passar inte riktigt in i byn där hennes familj bor.

Legenderna om isdrakar och hur farliga och sällsynta hörs då och då i byn. Ingen har någonsin sett en när så plötsligt en dag en verklig isdrake dyker upp och förebådar en extra kall vinter. Alla vet att isdrakar är livsfarliga, men Adara, som flickan heter, formar ett band till draken som hon bevar som sin hemlighet. Åren går och isdraker återvänder då och då och Adara lär sig rida på dess rygg och de blir ett ovanligt par.

Många år senare hamnar landet i krig och härjas svårt att elddrakar och soldater från granlandet. Nu närmar sig förödelsen snart även Adaras by och hotar att förgöra hennes familj. Adara inser att den enda som har en chans att stå emot är en isdrake och isdrakens ryttare.


Nu höra ju, klassisk saga men med ett lite annorlunda upplägg och definitivt inte något tillrättalagt slut.  Så som sig bör när man pratar George RR Martin, trots att det är en barnbok. Jag gillar verkligen det här. Det är klassiskt, spännande, finstämt utan att för den delen bli tråkigt eller för… upprepande. Visst känner man igen många delar från väldigt många berättelser, men det känns ändå inte som bara ännu en kopia på andra kopior utan faktiskt bara.. bra. Förmodligen för att Martin tar sin historia på allvar, även om den är banal på vissa ställen. Jag rekommenderar det definitivt till fantasybarnet i säg 2:an-4:an.

7 kommentarer:

Lena sa...

Är lite sugen på att läsa denna.

Bokomaten.. sa...

Gör det! Den är otroligt snabbläst!

Eli sa...

Jag har till och med haft några vuxna som reserverat den här i tron att det är en ny vuxenbok, och så har de blivit jättebesvikna när de fått den... Fast "LÄS DEN!" säger jag då med stora bokstäver, för så bra är den ju! Älskade illustrationerna också.

Bokomaten sa...

Ja, alltså, den går ju så himla snabbt att läsa dessutom så varför låta bli om man ändå reserverat den?=) Håller helt med dig.

Västmanländskan sa...

Åh, den blev jag sugen på. Tack för tipset!

Västmanländskan sa...

Den blev jag sugen på. Tack för tipset!

Bokomaten.. sa...

Ja, iväg till närmaste bibliotek!=)