torsdag 30 juni 2016

Tänk om jag var... ett djur! av Marielle Karlsson

Tänk om jag var ... ett djurDetta är alltså "uppföljaren" till "Tänk om jag var ett fordon" av samma författare. Den boken har gått varm här om kvällarna i flera omgångar och uppskattas enormt av både mamma och Pocket. Frågan är då om den här håller lika hög kvalitet? Svaret är enkelt. Jodå. Gillar man djur lika mycket som man gillar fordon så kommer det här gå hem minst lika bra.

Det är tydliga, rena bilder och på varje uppslag "förvandlas" det lilla barnet till ett nytt djur. Konceptet är det samma som i fordonsboken. "Tänk om". Vad skulle man hitta på om man var en papegoja t ex? Och på slutet... ja, det kanske ändå är bäst att bli sig själv igen. Då kan man dessutom låtsas att man är flera djur samtidigt. Boken rimmar och hjälper barnet i fantasileken. Min kille är tre och uppskattar det här då vi leker mycket knasiga fantasilekar. Han tyckte precis lika mycket om fordonsboken när han var två dock och i ärlighetens namn så tror jag att ja kommer att kunna läsa det här för Pixi när hon är ännu yngre än så också. En bok som räcker ett tag med andra ord, och som kanske dessutom kan läsas för flera syskon.  

Boken på Bokus, Adlibris och på Idus förlag.

Inga kommentarer: