onsdag 8 juni 2016

Shop, baby, shop!

En shopaholic i väntans tiderEn shopaholic i väntans tider av Sophie Kinsella

Varför gör jag det här mot mig själv. Detta är tredje boken om Becky Bloomwood (Brandon) som jag läser nu och jag tycker fortfarande inte att de är bra egentligen. Framför allt inledningsvis så tycker jag att hon är så blåst att det gör ont i kroppen att läsa. Men hon är som en trafikolycka. Det går inte att titta bort. En av anledningarna till att jag plockar upp de här böckerna då och då är nog dessutom att Kinsella är så bra på att fånga upp lite olika teman så att de ofta poppar upp när man vill just tema läsa. Denna gång är det naturligtvis för att jag blev sugen på att läsa något lättsamt om att få barn. Och lättsamt är det onekligen. I alla fall till en början.

Jag måste dock säga att handlingen ar sig ordentligt när Kinsella introducerar den ”rödhåriga häxan” och Beckys designer-kompis Denny som är så otroligt osannolik, men rolig och underbart lojal. Dessutom känner jag faktiskt igen mig i vissa cravings och men till skillnad från Rebecca Brandon (fd Bloomwood) så har jag vissa gränser och går inte bananas över varenda pryl jag ser. Små babykläder, jovisst, det kan jag också förköpa mig på, men 5 barnvagnar med olika funktioner och av olika designers? ALLT är faktiskt inte lika roligt. Hon har liksom inga gränser. Det kvittar om det är en scarves eller en specialdesignad tvättlapp, hennes begär är lika stort ändå och hon slösar hejdlöst utan någon eftertanke. Hon investerar på riktigt barnets pengar i vintage Barbie och skor till sig själv som kan tänkas bli rariteter om 50 år… Ta det för vad det är istället. Hon vill ha snygga skor, det kan man ju köpa.

Hon är onekligen påfrestande att läsa om men det är en berg och dal-bana att läsa. Fullständigt skräp emellanåt och sedan plingar det till och blir engagerande, framför allt när hon och hela hennes entourage vill hämnas på bruttan som försöker stjäla hennes man. Jag skulle inte gå så långt som att ge den här boken en 1:a i betyg, verkligen inte, men den förtjänar inte riktigt en hel 2:a heller… Men någonstans strax därunder?=) Snabbläst när hjärnan är gravidmosig är det i alla fall.=) 

3 kommentarer:

Lena sa...

Jag tycker att den här serien är otroligt rolig, men denna är nog en av de svagare i serien.

Västmanländskan sa...

De här böckerna är verkligen usla! Och ändå har jag läst 4-5 st i serien ;)

Bokomaten.. sa...

Hehe, undrar vad det är med serien som lockar egentligen. =)