måndag 30 maj 2016

Kokboksmåndag och Kalasdags!

Barnkalas : 50 Bakverk & 10 kalastemanBarnkalas av Sandra Boart och Hanna Björkstedt

Alltså, det ska sägas direkt så att det är gjort i den här recen ändå: Det här är en så snygg bok. Jag vill vara de här människorna. Snacka om att inspirera och locka fram drömmar. Jag vill vara de här människorna. Med lyckliga barn i piratprinsesskläder och tårtor med glassar och munkar på. Jag vill också ha ett perfekt städat pastellhem med ett barn med mintgrön frosting på näsan efter att glatt ha hittat sin tårta och ändå lyckats låta bli att kladda ner sina kläder eller inredningen runt omkring. Naturligtvis inser jag att det säkert ligger 50 plåtningar bakom de där bilderna, men de ser bara nästan för perfekta ut för att vara på riktigt! Och ändå älskar det jag. Jag bläddrar, och bläddrar och drömmer och fantiserar om sommarfester i skira klänningar då vi med all i världen förbereder färgkoordinerade barnkalas med all den glupande dreggelvänliga mat som presenteras här. Det är kluvet att läsa. För det är som sagt nästan för perfekt. Samtidigt slukar jag det och älskar det och kan inte sluta titta på bilderna och vill bara ha MER!

Vi serveras ett antal olika teman på barnkalas och det är precis sådant här jag drömde om att göra innan jag fick barn. Om att ordna perfekta barnkalas med fiskdamm och maskerad. Och det är precis sådant här jag hade fixat perfekt då också. Innan jag fick barn. Jag funderade på att låna ut mig själv till vänner som förökat sig för det verkade bara vara så KUL. Nu bläddrar jag igenom kapitlen och funderar på hur jag skulle ha tid att ordna allt det här. 

MEN.. boken är tänkt som inspiration och som sådan fungerar den onekligen ypperligt. Jag tänker mig att man skulle kunna ta något av alla tips från de olika temasidorna och applicera på sin egen tillställning. Man kanske kan ju faktiskt välja vilka tips man tar till sig. Man kan göra bara flugsvampspops till Trollskogstemat utan att för den delen fläska på med tårta också? Man kan göra pastelliga donoughts men kanske en enklare tårta (eller beställa) och satsa på enklare dekoration. Och egentligen är det ju bättre så här. Ös på med inspiration så man verkligen känner sig glittrig i ögonen och sedan får man själv välja hur mycket man vill använda. 

Recepten och framför allt dekoreringstipsen är allt ifrån enkla till väldigt avancerade och egentligen är et kanske inte så otroligt många recept till varje tema, men bilderna gör att man får lite prestationsångest, så otroligt vackert allt är.

Det är sockerstint och inte särskilt veganskt, men den vane veganen anpassar enkelt recepten och idéerna till sina egna önskemål.

På det hela taget en oerhört vacker kalasbok  som innehåller mer än bara rena recept och som jag ändå verkligen kan rekommendera, om inte annat så bara för att dreggla över alla fina bilder. Det är som det vackraste instagramkonto, men med recept. Vilket ögongodis!

2 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Låter underbar! Jag älskar att fixa kalas.

Bokomaten sa...

Den är verkligen precis hur fin som helst. Som att gå på fest bara man bläddrar i den.