torsdag 7 april 2016

Linda Palm x 2

Svea Handlar av Linda Palm och Jessica Lindholm och Vilja vinna av Linda Palm och Johanna Lundqvist Björn

Svea handlar
Linda Palm är förskollärare i grunden och har skrivit en hel del böcker som riktar sig till mindre barn nu. Mest känd kanske serien om Svea är och det är också definitivt de böcker vi läst mest här hemma. De är faktiskt helt perfekta att läsa för sin 1,5-åring och jag rekommenderar dem jämnt. 

Svea handlar är inget undantag. Igenkänningsfaktorn för såväl förälder som barn är HÖG här och även om min 3-åring egentligen har växt ifrån de här böckerna något så uppskattar han fortfarande att läsa dem ibland och den här känner han definitivt igen sig i. Svea och pappa går till affären och Svea vill ha en egen korg. Pappa svettas och försöker hålla Sveas bubblande köp-iver stången och lägga tillbaka alt eftersom som det åker ner saker i korgen. Svea bryter också fullständigt ihop när hon inte får godis, men lugnar sig när hon får hjälpa till vid kassan. Så här ser det ju fortfarande ut hos oss när jag och pocketen ska gå och handla, med det undantaget att pocketen inte lugnar sig om han inte får det han vill ha och mer än gärna kör in i folk med sin vagn. SDet är svettigt värre och flera gånger har jag helt enkelt struntat i korgen och gått ut igen och tänkt att: handla, det får vi väl göra en annan gång då. Numera har det dock börjat gå ok, men när han var lika gammal som Svea, då var det SVETTIGT. Att cred till pappan i boken som behåller lugnet. Bilderna är som vanligt vardagsnära, stora och verkligt fina, den här gången med blå accentfärg. Och de sammanfattande bilderna på slutet är verkligen prima att sitta och repetera historien med.

Som hjälp för att faktiskt diskutera boken och det man läst med sin kotte efteråt. Vad händer där då? Och vad hände sedan? Se så snabbt Svea blev glad igen! Tumme upp för en av de bästa i serien!

Vilja vinna
Vilja vinna ingår också i en serie med böcker som man kan läsa på förskolan eller kanske i förskoleklass? De tar alla upp olika dilemman som man kan stöta på och jag var inledningsvis ganska skeptisk till serien när jag hade läst första boken. Jag måste säga att jag tycker att den tar sig dock för det här är betydligt roligare. Inte bara att läsa som ”läromedel” eller ”skolmaterial” utan även om nöjesläsning. Att hantera starka känslor och att även våga säga ifrån är himla bra frågor som tas upp utan att det blir alltför mycket skrivet på näsan.

Här träffar vi Milo som gillar att spela fotboll men bara om man vinner. När det går dåligt blir han arg och irriterad och vil inte vara med längre och det blir itne bättre när publiken börjar uppföra sig illa och skrika fula ord mot motståndarlaget. Just det senare tror jag tyvärr är vanligare än man tror och kan vara bra att ta upp. Att det itne är ok när föräldrar eller andra börjar heja på ett ojuste sätt. Spelar gör man för att det är kul och slutar det vara roligt så är det inte någon idé. Strunt samma om man gör mål eller inte. Det här ämnet fungerar redan nu att läsa om och prata kring med min kille, men egentligen tror jag att den passar bättre för äldre barn i kanske 5-8-årsåldern. Flera av mina elever skulle troligtvis kunna uppskatta det här, speciellt som det handlar om fotboll som många gillar. Diskussionerna kan man dock göra allmängiltiga ändå, det måste ju inte vara fotboll man vill vinna i eller en fotbollsmatch man måste uppföra sig på.

Länkar till böckerna hos Idus förlag

Inga kommentarer: