tisdag 5 april 2016

Kunde det här bli bättre? Nej, förmodligen inte!

En hemlig platsEn hemlig plats av Tana French

Omg, varför har jag inte läst den här boken förrän nu!? Ni vet de där böckerna man köper för att man bara måste läsa dem så fort de släpps? Det här var inte riktigt en sådan bok, men jag köpte den på bokmässan i English Bookshops monter, strax efter att den var släppt på engelska, just för att den lät som en bok jag bara skulle älska. Och hallå?? Snacka om att det stämmer! Det har tagit mig ända till nu, när den släppts på svenska, innan jag faktiskt kommit mig för att ta mig an den och nog hade jag rätt! Nästan 600 sidor mystisk internatskoledeckare med ett omaka polispar som undersökare.

Den taggiga och smått folkilskna Conway, enda kvinna på mordroteln, har inte lyckats lösa mordet på den unga killen Chris Harper, elev vid det prestigefyllda Colm´s. Nu, ett år senare trillar äntligen den ledtråd de gått och väntat på fram i form av ett foto på St Kilda´s bekännelsevägg. St Kilda är den flickskola där Chris kropp hittades och ingen har trätt fram med någon som helst information på ett helt år. Nu stegar den kaxiga Holly in på polisen Stephen Morans kontor och berättar att hon hittat ett foto av Chris med texten ”Jag vet vem som dödade Chris” skrivet under med utklippta tidningsbokstäver. Moran ser sin chans att kanske få in en fot på mordroteln och tillsammans med Conway beger han sig till St Kilda´s för att en gång för alla försöka sprida ljus över vad som faktiskt hänt.


Alltså, internat, mord, konflikter, hemligheter, en hårdnackad kvinnlig polis som inte tar någon som helst skit och i centrum fyra tonårstjejer som håller ihop som om de vore fyra delar av samma person. Det här är bara så himla bra!! Det tog mig över två veckor, en flytt och en påskhelg att lyckas ta mig igenom den här nära 600 sidor långa boken men åh, vad det var värt det. Även om den utspelar sig under ett enda dygn men med massor av tillbakablickar så lyckas French pressa in så mycket ödesmättad spänning att det nästan går att ta på orden i luften. Och herregud vad hon bevisar att tonårstjejer kan vara grymmare och mer blodtörstigt intrigerande än den värsta företagsledare i NY. För förutom de fyras gäng så finns även antagonisterna, de som mer än gärna skulle kasta de där fyra till vargarna om de kunde för att de helt enkelt inte passar in. De anpassar sig inte efter spelreglerna och blir därför stämplade som freaks, eller häxor Något fel måste det ju vara på dem. Det är ”Den onda cirkeln” möter ”I mördarens spår” och ”Gudfadern”. Och kunde inte bli bättre ens om French verkligen hade försökt. Jag vill veta mer om Holly och hennes tre kompisar Selena, Julia och Becca men samtidigt vil jag inte få den här sprakande läsupplevelsen förstörd. Glad är jag dock att veta att French kommer med nytt i sommar, ska försöka se till att inte dröja lika länge med att läsa då. 

Inga kommentarer: