fredag 1 april 2016

Första April-Fredag



Ja, så var det fredag och första april. Känner att den här dagen gärna kan få gå över snabbt i ärlighetens namn. Förr tyckte jag att det var roligt med alla småskämt men nu känns det mest ansträngt att behöva skratta när elever eller vuxna försöker lura en. Känner för att säga som tonåringarna: ”Ah men orka, liksom.” I år blir det inget aprilskämt om Harry Potter efter att ha råkat lura en massa ledsna människor tidigare år.=)

Dessutom hade jag en förfärligt otrevlig morgon med svimningsanfall på överfull buss och allmänt otrevliga människor som verkar tycka att man mest är ett besvärligt inslag att kliva över på morgonen. Inte en tanke på att man kanske skulle erbjuda sin egen sittplats till den höggravida kvinnan på golvet.

Nåja, dagen ska bjuda på härligt mycket jobb är planen efter att ha vabbat ett par dagar. Ärligt talat känns det rätt skönt när det känns som CSI där hemma med plastskynken och nerrivna tapeter och utryckta golv. Tursamt nog har vi fixat sovrummet nästan klart i alla fall så vi har någonstans att ha säng och resväska.  

Lästiden har inte varit maxad den här veckan men har fått lite fin bokpost den senaste veckan iform av lite barnböcker från Idus förlag och Elena Ferrantes ”Min fantastiska väninna”.  Dessutom har jag lyckats få till lite tid emellan varven med Tana French och ”En hemlig plats” som är lite av en skämsbok för mig. Den har ju stått där hemma på engelska typ FÖR ALLTID eftersom jag kände en het längtan efter att få läsa den redan när den skulle släppas. Sedan har den stått där. Som vissa böcker gör när det kommer recex före osv. Men nu är jag helt hooked även om jag har hållit på med den i 2 veckor… Lästiden är som sagt ganska begränsad. Börjar kännas i själen.

Helgen bjuder på mer jobb i huset naturligtvis. Vi har mååånga lådor att packa upp dessutom och det är ju inte det lättaste med en 3-åring. Måste erkänna att det känns lite… tomt… med i princip ALLA böcker nerpackade i olika lådor och ingenstans att packa upp dem. Får nästan lite ångest av att tänka på att jag inte vet var allt är. Tack och lov att jag har hyllorna på jobb att gå och klappa på för att tillfredsställa ens tvångstankar om ordning. Vad hittar ni på? Utflykter? Trädgårdspåtande? Masor av frossande i litteratur och kultur? Do tell!

4 kommentarer:

Mrs E sa...

Men usch, en sådan morgon. Hoppas resten av dagen varit bättre och att helgen blir skön. Här suger jag ut det sista av påsklovet och har idag bakat med dottern och varit på skogspromenad med hund och dotter. Vi har också ätit glass (bor man nära Brautigams så...)

Resten av helgen blir det läsning, lite second hand-utflykt och kanske lite jobb.

Jenny B sa...

Nämen hallå! Är det nytt pocketsläpp på gång?! Det hade jag missat!

Jag skall gå på bio, utställning och teater, och förhoppningsvis läsa en hel del. Konstigt nog har läslusten minskat litet den senaste veckan. Jag tror det beror på att jag har två orecenserade böcker och likaledes två filmer, så om jag får dem gjorda känns det som att jag har frigjort plats i läs- och skrivminnet. (Som hörs jobbar jag med data!)

Trevlig helg, allihopa!

Bokomaten.. sa...

Men åh, vad skönt det lät! Perfekt påskhelg! Baka, secondhand-utflykt, alltihop. :-) Hoppas verkligen att helgen fortsättet i den andan.

Bokomaten.. sa...

Jomen så att.:-) Dimper ner en Pixi också till sommaren. Både längtar och fasar. Och vet du, jag brukar tänka precis så där också. Arbetsminnet är fullt tills man klottrat ner lite tankar. Då kan man fylla på igen. ;-) Men du verkar ju ha att göra ändå!:)