fredag 8 april 2016

Festlig fredag


Ja, så var det dags igen. Fredag, fredag, festligare än vanligt men också ganska trött. Ta i trä men vi hoppas att förskolan inte ringer idag trots att Pocketen varit uppe halva natten och hostat och vaknade riktigt tidigt. Bokomaten ska nämligen på weekend-trip tillsammans med trevliga kollomedarbetare på Kulturkollo. God mat och givande diskussioner och planer väntar förhoppningsvis och kanske, kanske till och med lite lästid! Det ni! Tyvärr har dagen sett lite tuff ut på jobbet så vi får se när helgen faktiskt kickar igång.

Veckan har ju bjudit på spännande nyheter! Årets ALMA-pristagare har utsetts, Meg Rosoff! Så himla roligt! Och även Slangbellan-vinnaren har utsetts och det blev ingen mindre än min vän Elisabeth Östnäs för den fantastiska berättelsen ”Kungadottern –Sagan om Turid”. Är så sjukt stolt och glad för hennes skull.

Dessutom har vi pratat yta och omslag hela veckan på kollot och även jag kommer att hosta upp ett inlägg under helgen. Nästa vecka är det dags för nytt tema och nya böcker. Själv har jag JUST läst ut den fantastiska berättelsen om Min fantastiska väninna av Ferrante, rec kommer nästa vecka så nu känns allt annat liksom lite blekt. Som tur är har jag mer italienskt att sätta tänderna i. Längtan till Italien blev liksom enorm, trots att den skildrar ett ganska fattigt område och en problematisk uppväxt.


Vad hittar ni på? Biobesök och utflykter? Teater och loppisbesök kanske? Och vad läser ni för kul?

5 kommentarer:

Hermia sa...

Alltså jag har läst halvvägs i Ferrante men texten tar mig inte.. jag KÄMPAR med läsningen! Hur kunde det bli så? Kanske vänder det i helgen? Efter en vecka med flera arrangemang på jobbet längtar jag efter att få vara riktigt osocial... Så jag har inga vida eller vilda planer för helgen. Så mysigt det låter med Kulturkollo-träff! Hoppas ni får det riktigt fint!

Ylva sa...

Vad trevligt med ett kulturkollokollo! Här är inget särskilt planerat i helgen. Kanske går jag en sväng på tivoli och marknad. Jag läser You had me at hello av McFarlane och sedan ska jag ge mig på Vi ses i mörkret av David Wiberg, som jag är hemskt nyfiken på!

Bokomaten sa...

Jo, men jag har faktiskt lite svårt att förstå hur den har kunnat bli en sådan storsäljare för det känns verkligen inte som en bok som tilltalar på bred front. Verkligen inte. Får se om du gillar den bättre efter att ha fått lite koncentrerad tid. Så skönt med en lugn helg.

Bokomaten sa...

Åh. Ylva! McFarlane! Som jag älskade den boken. Och hon släpper ju nytt, bara precis nu i dagarna! Hoppas du får en toppenhelg!

Mrs E sa...

Det blir mestadels jobb, vila och läsning i helgen- håller på med Hausfrau och Mörkrets vänstra hand och har några fler jag vill ta tag i. Vi ska också iväg på vägmöte hos svärmor på söndag (oh the spänning att bo på landet). Ikväll drar vi iväg till vänner på middag - ska bli trevligt!

Hoppas ni Kulturkollare får en trevlig träff!