fredag 18 mars 2016

FlyttpackarFredag


Ja, så sitter vi här igen. Sista fredagen innan påsk, sista fredagen jag sover hemma i min lägenhet. Nästa fredag är det både långfredag, våffeldag och jag kommer att förvara alla mina böcker på ett helt nytt ställe. Märkligt och roligt på samma gång. Veckan som gått har framför allt bjudit på massor av mat i den virtuella världen. Så otroligt roligt att läsa att matinlägg på kulturkollo och om alls favoritkokböcker utifrån utmaningen. Tänkt att det fanns så många matnördar i kulturvärlden också. Hade jag absolut inte trott. I verkliga livet har vi dock ätit oss igenom rester och varit väldans uppfinningsrika i val av middag och mellanmål. Till frukosten börjar jag tröttna lite på marmelad då det är det enda vi haft hemma och jag sällan är särskilt sugen på socker på morgonen.  Men dels har det inte funnits tid att handla, dels så behöver vi tömma inför flytten. Det är åtminstone hemmagjord marmelad på choklad och björnbär.

Läsningen har det gått sämre med men lite barnböcker har det hunnit klämmas i alla fall. Och övriga kulturella upplevelser har limiterats till Dinosaurietåget på Barnkanalen och ett avsnitt av Vi på Saltkråkan. Dessutom har undertecknad som vanligt bokpratat och det får man väl klassa som en kulturupplevelse för de små i alla fall. Dessutom har det donerats säckavis med kulturtidskrifter, matmagasin och böcker till jobbet och till grannarna. Kollegor har blivit glada över nya påskdeckare, bildläraren har tacksamt tagit emot gamla fototidningar och grannarna har kastat sig över allt från kokböcker till chick-lit. Har oerhört svårt för att kasta saker så känner mig mycket nöjd.


Helgen, ja, den är ju rätt självklar här. Packning och lek med pocketen. Typ så. Vad hittar ni på? Glamourösa semesterresor eller planerar ni nästa helgs Easter Egg Hunts och påskekrim?

6 kommentarer:

Jenny B sa...

Åhåhå, den där marmeladen låter ju fantastiskt god! Men jag förstår att du kan tröttna. Så spännande att ni snart vaknar upp i ett nytt hem med en massa att möblera och planera!

Jag har inga stora planer för helgen, men jag hoppas på att komma iväg på litet film och utställningar. Pojkvännen vill nämligen tidigarelägga resan till stugan, så jag måste planera in litet kulturbesök både här och där för att inte få abstinens. Fast i någon vecka till har jag ju saker att skriva om från Tysklandsresan förra veckan...

Lycka till med flytten!

Bokomaten sa...

Saker att skriva om och saker att uppleva är inte samma sak så kulturella dig så gott du kan, tycker jag.=) Film.... ja, jag minns det som igår... Visst är det längre sammanhängande program med handling som inte var tecknade?=) HOppas du får en skön helg!

Mrs E sa...

Marmeladen låter ju ljuvlig - kan man få receptet? Här hade vi en fullbokad jobbfredag med elevsamtal hela dagen. Jag och maken rundade av kvällen med att gå på restaurang och äta hummer och annat gott från havet. Nu befinner vi oss hemma hos mina föräldrar i Lerum, vi ska träffa min barndomskompis och hennes blivande man och planera deras bröllop. Resten av helgen blir nog läsning, rätta uppsatser, leka med dottern och ta det lugnt.

Lycka till med flytten!

Bokomaten sa...

Man kan absolut få recept! inte så komplicerat vad jag minns. Björnbär, socker, mörk choklad som får smälta ner och sedan lite konserveringsmedel. Recept från en bok av Jan Hedh har jag för mig. Sylt och marmelad eller något sådant heter den. Nerpackad nu men när jag packar upp den så kan jag kolla närmare.=) Planera bröllop låter ju hur roligt som helst! Och middag på restaurang! Ha en skön helg du också!

Ylva sa...

Jag var på litteraturkryssning, jätteroligt! Marmelad äter jag bara när jag är i England men det låter fantastiskt med choklad!

Ylva sa...

Haha, vi var visst flera som hängde upp oss på det där med chokladmarmelad!