tisdag 23 februari 2016

När vet man att man har för mycket böcker?

Jag funderar på när gränsen är nådd egentligen. När det står staplar längs med väggen? När hyllorna är fyllda så att hyllplanen bågnar? Eller är det helt enkelt när man, som jag nu, letar och letar och letar efter en bok som man dessutom vet att man har i FLERA upplagor, men omöjligt kan hitta den?
Kulturkollos nya bokcirkelbok är Northanger Abbey av Jane Austen. Jag läste den för över 20 år sedan nu när jag plöjde allihop i 16-årsåldern. Det är ett tag sedan, men jag vet att jag både lånade den på bibblan, fick ett ex på engelska av min mamma som läst den till en universitetskurs, och sedan köpte den på bokrea i en samlingsutgåva. Tror dessutom att jag har någon lite finare utgåva någonstans också. Inte en enda av dem står att finna för tillfället. Funderar nu på om detta:

1.       Innebär att jag ironiskt nog får låna boken på biblioteket

2.       Motiverar inköp av ytterligare ett ex då den kommer i nyutgåva i Bonniers klassikerserie

What say you? Skammen sänker sig en smula över de tydligen oorganiserade hyllorna där hemma och jag påbörjar samtidigt nerpackning av mina böcker inför flytt. Kanske att den dyker upp på vägen.

5 kommentarer:

Carolina sa...

Absolut en solklar tvåa: motiverar köp av ny!! Det tänker jag göra! (eftersom jag har köpt de andra nyutgåvorna av Austen och det inte alls är något konstigt med att vilja äga ännu ett ex av en bok jag redan har om det är ett finare omslag?)

Mrs E sa...

Jag hade den i två olika exemplar hemma men kände mig ändå "tvungen" att köpa ett nytt, fint ex i Bath. :-)

Mrs. B sa...

Håller med om att ett nyköp kan vara motiverat. Och som svaret på din första fråga: "all of the above."

Bokomaten sa...

Så underbart att alla andra junkies bara "KÖP".=) Härligt med medberoendekultur. Och Mrs E: SJÄLVKLART skulle du köpa ett ex i BATH! Kan man åka dit utan att köpa en Austen-utgåva?

Eli sa...

Stöd ditt lokala bibliotek, låna boken! - måste ju jag då flika in med ;)