torsdag 11 februari 2016

JK Rowling, The Cursed Child och twitter

Harry Potter and the Cursed Child - Parts I & II

Ja, igår släpptes nyheten om att manuset till The Cursed Child kommer att släppas i bokform. Det är alltså manuset till den pjäs som JK Rowling har skrivit och som utspelar sig ett antal år efter de sju första böckerna om Harry Potter.

Jag tittade naturligtvis på biljetter till pjäsen i London och även när jag skulle kunna resa så fort nyheten om föreställningen släpptes. Redan då var det dock bokat så att det bara fanns biljetter NÄSTA VÅR och av en massa anledningar så kändes det lite för osäkert att säga säkert att vi skulle kunna åka i typ januari eller februari 2017. Har alltså inte bokat biljetter än. Att läsa manuset ska däremot bli roligt. Boken släpps sista juli, ett datum som för Harry Potter-nördar dessutom är lite extra roligt då det råkar vara Harry Potters födelsedag.



En annan rolig sak har varit att följa JK Rowlings twitterkonto sedan igår. För herregud vad hon jobbar hårt med att dementera, rätta och svara alla som verkar ha fått allt om bakfoten.

-Wehey! Ny del i Harry Potter-serien
Svar: Nja, visst utspelar sig historien efteråt, men för att förtydliga så är det alltså manuset som släpps.

-Tjohoo! Men det är ändå EN BOK och en PREQUEL!!
Svar: Nja, historien utspelar sig alltså EFTER de sju första böckerna.

-Åh, roligt, men varför skriver du inte en prequel!???
Svar: Det har jag gjort, sitter mad manuset till ” Fantastic Beasts and Where to Find Them” här just nu..

Underbart. Hon är så himla cool. Bara smash and burn, men samtidigt med uppenbar kärlek till sina fans.=)

Jag kommer hur som helst att läsa manuset, det ser jag fram emot oavsett. Om vi kommer iväg så att jag även kan se föreställningen, ja, det får vi väl se.

4 kommentarer:

Carro sa...

Skulle också vilja se föreställningen men känner att det inte ens är lönt att kolla biljetter ;)

Eli sa...

Jag kommer också läsa det, såklart. Älskar också hennes twitterkonto! Hon är ofta så smart och träffsäker. Och verkar verkligen ta sig tid att svara på så många frågor som kommer. Respect för det :)

Camilla sa...

Köade en hel dag (på nätet) för att få biljetter när de släpptes... Helt hysteriskt... Men vad gör man inte för sin Potter-fanatiska dotter :) Kul att manuset släpps som bok! Ska själv läsa på innan vi ser teatern, medan dottern väljer att inte göra det...

Bokomaten.. sa...

Ärligt talat, om jag hade biljetter så skulle jag också ha väntat med att läsa manuset.=) Även om man kommer att få veta en hel ändå naturligtvis så är det en annan sak att redan ha läst alla repliker. I alla fall om man, som din dotter förstår jag, är ett stort fan.=)