onsdag 17 februari 2016

Bokrean -småbarnstips!

Ja, nu är det äntligen dags för bokrea igen. De 24 februari drar den igång men man kan redan nu kika på nätbokhandlarna och fnula på vad man vill ha eller förhandsbeställa.

Jag har slängt en kik på småbarnsböckerna och plockat ut lite godbitar som jag speciellt skulle vilja rekommendera. En del kommer vi att köpa själva och en del har vi redan sedan tidigare. Hur som helst skulle jag säga att alla är riktiga fynd!

Snabbtitt på Bokus och Adlibris:

Lilla handen och Lilla foten av Emma Adbåge. Fantastiska pekböcker som vi läst så pass mycket att jag fortfarande kan dem utantill och skulle kunna rabbla i sömnen. Lika uppskattade av Pocketen som av mamma. Jag har dessutom köpt och gett bort de här böckerna till flera småbarnsföräldrar. 29:-/st är inget mindre än en KAP!

Räkna 1 2 3 - hänga på vagnen-bok är inte en bok vi har eller ens har bläddrat i faktiskt. jag har dock haft flera andra "hänga-på-vagnen-böcker" som varit super att ta till när man sitter i gröngräset med sin plutt eller att fästa i bilen så att man alltid har något att titta på och roa med. 

Lilla Bebin Tittut! av Catharina Larsdotter Norén, Johanna Lundqvist Björn  är en briljant bebisbok eller kanske snarare för 1-åringen som vill gå vidare till böcker med lite text i men inte helt är redo att lämna pek-boks-stadiet. Det är som titeln antyder en tittut-bok, dvs interaktiv, och samtidigt med lagom med handling för att introducera "riktiga" böcker för barnet. Har skrivit om den här.
Svea tvättar, Svea klär på sig och Svea planterar av Linda Palm. Vi har verkligen älskat sönder våra böcker om Svea och jag tycker fortfarande att de är jättebra. Precis mitt i prick för 1,5-åringen då Svea själv är ungefär just 1,5. Vardagliga situationer och enkla, rena bilder som påminner om moderna hem och ofta med små detaljer (Eva Solo-kanna t ex) som man kanske kan känna igen. Jag är osäker på vilka vi har och vilka vi lånat på biblioteket men skulle inte tveka att köpa alla oavsett för de är essutom perfekta presenter för endast 35:-/st!
Sven käkar mat också av Emma Adbåge. Ja, trogna läsare vet att jag har en girl crush på Emma A. Den här har dock uppskattats av pocketen hemma trots att han ännu inte hade fyllt tre när vi började läsa den och han är rätt svår på mat. Lustigt och kul att upptäcka allt man kan och inte kan äta.

Nu är det sent är ännu en Emma Adbåge-bok.Var Augustnominerad i höstas och handlar om den där spännande perioden på natten då alla sover. Tänk om man istället var vaken? Vad skulle man hitta på då? En ganska annorlunda Adbåge-bok med mer mörker och mindre färg. Den utspelar sig ju på natten. 

Malte Modig och Malte modig och glitterhästen av Karin Jakov är riktigt fina bilderböcker. Malte Modig lever inte riktigt upp till sitt namn, modig. Det tycker han inte alltid själv i alla fall. Hans bästis Märta är däremot en sådan som vågar allt medan Malte tycker att det finns massor av saker att oroa sig för. 
Alla tre vilar aMaria Nilsson Thore har under bara bilder och passar perfekt för det lilla barnen som precis börjat förskolan. Lätt att känna igen sig i sovstunden och att ha fått sina allra första kompisar.

Schh!: Vi har en plan av Chris Haughton är makalöst populär hemma hos oss. Vi läser en varje kväll och har nog gjort i ett halvår. Personligen förstår jag inte helt varför den är så fantastisk, även om den är fin, men Pocketen älskar den. 

Inga kommentarer: