onsdag 13 januari 2016

Lyckliga i alla sina dagar av Nina Björk

Lyckliga i alla sina dagar : om pengars och människors värde (pocket)Jag vet inte riktigt varför den här boken har legat så länge i min bokhylla men när läströttheten slog till med full kraft så lyckades jag knäcka den en smula med att ta en titt i fackbokshyllan i alla fall. För OMG vilken bok det här är. Jag har i många år varit ett stort fan av Nina Björk, ända sedan jag läste "Under det rosa täcket" som student, men läste ändå aldrig klart den här när jag först köpte den, mycket för att jag förmodligen fick jobb som kom emellan. 

Det är dock en snabbläst och fullständigt makalös bok om hur vår samhällsstruktur och ekonomiska världsbild så totalt styr alla våra val, oavsett om vi vill eller inte. Det är sorglig läsning, men samtidigt inger den hopp. Om vi faktiskt kan ställa oss, som Nina Björk, utanför och titta på oss själva och inse att våra känslomässiga val ofta är ekonomiska handlingar, då kanske man ändå kan använda sig av det på andra sätt? 

Att det idag är mer fokus på att konsumera än på att umgås köper jag med hull och hår. Jag är definitivt en av dem som "unnar mig saker" när jag är lite deppig eller tycker att jag gjort något bra. Vi har alla omedvetet ett vinstintresse i våra handlingar och jag tänker att om man bara är medveten om det så kanske man kan använda det till något bra också? Konsumera välgörenhet för att skapa en bättre image av dig själv, som många företag i USA faktiskt gör t ex. 

Ja, det blir en rörig recension det här och egentligen mer en text med tankar som väckts av boken. Tror till och med att jag kanske ska ta och läsa om den en gång till. En annan skrämmande sak sak att läsa är att Nina Björk gick igenom valkampanjerna under förra valet, då boken ju har några år på nacken nu. Alltså inte valet ht 2014 utan valet dessförinnan. Då Mona Sahlin tvingades avgå, ni minns? För som hon sa "vi måste lyssna på folket, de vill inte ha vår politik, då måste vi anpassa oss efter det". 

Nja, inte ordagrant, kanske men Björk har en fantastiskt intressant poäng här. Vinstintresset är där igen. "Det är vi som gjort fel, vår politik är fel" är i princip det budskap som sänds ut. Och då blir politiken inte längre politisk utan populistisk. Tyvärr. När alla partier slåss om att tycka som väljarna och rätta sina åsikter efter vad man tror att folk vill ha, då erbjuder man inte längre ett val mellan politiska åsikter och ideologier. Nina Björk tar i det här fallet upp till diskussion vad man skulle ha gjort om en stor del av befolkningen började enas kring att homosexuellas rättigheter bör inskränkas. Skulle sossarna ändra sin politik då? Naturligtvis inte, svarade många, det är ju stor skillnad. Men vad är det som har hänt? Sossarna, och i viss mån även Miljöpartiet och alla andra partier utom Centern och Vänstern har ju faktiskt börjat föra en invandrarpolitik som man för 10 år sedan, ja 5 år sedan, hade uppfattat som fullständigt otänkbar! Men man lyssnar på folket och hur strömningarna går. 

Det är en otroligt intressant bok som jag inte bara vill utan känner att jag egentligen behöver läsa om. För jag är så stor del av den ekonomiska bild som Björk målar upp, men samtidigt tycker jag inte riktigt om den och den är definitivt inte hållbar i längden miljömässigt.

Ja, det blev ett långt och lite rörigt inlägg det här och jag tänker att den här boken kan behöva läsas och även funderas kring mer än en gång för att riktigt komma fram till något men intressant är den i alla fall, definitivt.

Inga kommentarer: