onsdag 20 januari 2016

Jeeves and the Yule-tide spirit av P G Wodehouse

Jeeves and the Yuletide Spirit and Other Stories
När jag var I London strax innan jul så passade jag på att köpa med en bok hem för lite cozy julläsning. Det blev faktiskt bara en bok då jag blev lite krasslig under resan, men med tanke på hur snygg den var så tyckte jag att det var ok ändå. Dessutom tänkte jag att lite Jeeves ooch Wooster skulle sätta stämningen perfekt till jul. Nu slog tyvärr läströttheten till och jag hade oerhört svårt för att ta mig igenom hela den här boken, trots att jag normalt sett brukar uppskatta Wodehouse omständiga formuleringar och ytliga humor.


Detta är en samling med noveller, inte bara om Jeeves utan om flera andra av Wodehouse karaktärer. Alla utspelar sig inte heller under julen utan det är bara ett par/tre stycken som har julig bakgrund till berättelserna och inte ens i dem så är det särskilt tydligt. SÅ inte någon julbokdirekt, men definitivt fullt av humor och kluriga meningar. En bok att läsa lite när som helst enkelt. Speciellt om man bara vill ha en eller två korta berättelser. Det ÄR dock en väldigt speciell sorts humor. Wodehouse driver med sina egna karaktärer som ofta är bortskämda, alltid lite småkorkade och väljer att uppföra sig i strid med normal kodex.


Alla novellerna håller heller inte samma nivå så det är ganska ojämnt, men som en samling och ett smakprov på vad Wodehouse har att erbjuda är det ypperligt. Jag hade också lite svårt för den här humorn i julas. Det är vitsigt och lättsamt och ofta skämskuddenivå men inget riktigt djup. Allt ligger i formuleringarna. Om man vet med sig att man brukar gilla Jeeves och Wooster så kan det här nog vara en trevlig bok dock. Just eftersom man får tryggheten i att läsa lite historier man känner igen, men samtidigt få ett smakprov på vad han mer skrivit. Det låg helt fel i tiden för mig, men vid ett annat tillfälle hade jag nog uppskattat det bättre. 

Inga kommentarer: