torsdag 28 januari 2016

Jag är den som är den av Elin Lucassi

Jag är den som är denJag lade först märke till namnet Elin Lucassi när jag bloggade för Litteraturmagasinet för ett par år sedan. Sedan dess har jag stött på henne i bibliotekssammanhang oändligt många gånger. Hon är en röst som hörs och ofta med rätta. Så här politisk och full av satir är hon inte alltid på Biblist dock, den maillista som många bibliotekarier i Sverige prenumererar på.  Hon har i alla fall tidigare arbetat på KB med utbildningsfrågor och jag tror nog att hon gör det fortfarande. Så delvis arbetar hon ju faktiskt politiskt men kanske inte fullt så… positionerat som här. För detta är verkligen en bok som sticker ut och inte ber mo ursäkt för sig. I samma anda som Nina Hemmingsson, Liv Strömquist och Ellen Ekman så tar hon feminismen till seriehyllan och hårdrar och vänder och vrider på en massa argument och uttalanden från mer eller mindre kända personer. Det är faktiskt helt underbart öfr det mesta och jag skrattar högt på bussen åt en del av striparna. Så mycket igenkänning, så mycket cynism. Men det är verkligen inte enbart feminism Lucassi framför utan det är en allmänt samhällskritisk liten skrift. Underbart. UNDERBART! Det här är precis rätt medicin en grå januaridag när slasket brer ut sig lite var stans. 

Inga kommentarer: