tisdag 26 januari 2016

Ännu en samling julberättelser

My True Love Gave to Me: Twelve Holiday StoriesMy true love gave to me Twelve holiday stories
Red. Stephanie Perkins

Jag hann inte riktigt blogga om julläsningen i julas ju så här kommer ett inlägg om en riktigt fin samling julberättelser för ungdomar. De har alla romantiskt tema men I övrigt är de totalt olika. Stephanie Perkins står som redaktör och är kanske den som har sammanställt det hela men hon är ingalunda ensam om att ha ett känt namn i YA-världen. Här finns berättelser av Rainbow Rowell, Holly Black, Laini Taylor, David Levithan, Gayle Forman, Kelly Link m fl. och berättelserna är också som sagt väldigt olika. Har man läst flera av författarna tidigare så känner man igen sig. Rainbow Rowell inleder boken med en oerhört fin historia om två vänner som kanske vill något mer med varandra. Rowell har valt att skildra nyår, flera år i rad, och hur den ser ut för dem. Speciellt som de första gången träffades just en nyårsafton och de följande åren förstår man att deras relation utvecklas och förändras hela tiden. Urgulligt. David Levithan har valt att skriva sin berättelse om två homosexuella killar, Holly Black tar ett mörkare steg och skriver om ”Krampuslauf” som är tänkt att skrämma skiten ur alla barn så de ska uppföra sig till nästa jul.:) Kort sagt, man känner igen berättarrösterna. Det är också de författare jag gillar sedan tidigare som jag tycker bäst om i den här samlingen faktiskt.


Kärleken och julen går som en röd tråd igenom hela boken och är det som binder samman den. Det gör att det faktiskt inte känns spretigt utan funkar rätt bra, trots att de är så olika. Alla tilltalar inte mig lika mycket, men så är det ju med novellsamlingar. På det hela taget en helt ok samling med berättelser och mina högstadieelever kommer nog att uppskatta den.

1 kommentar:

Ylva sa...

Ja, här blir jag nyfiken på de jag känner igen; Perkins, Forman, Levithan och Rowell. Det låter som en mysig samling. De kan gott översätta den till svenska till nästa jul.