tisdag 12 januari 2016

Agatha Christie- ännu ett jubileum

Jo, inget Agatha Christie-fan missade förmodligen att hon firade 125-årsjubileum världen runt förra året. Då var det födelsedagen som räknades. Idag är det dock 40 år sedan damen gick ur tiden och det tycker jag också är värt att uppmärksamma!

I Storbritannien visade man under julhelgen TV-serien som bygger på en av de böcker som brukar nämnas när man listar hennes bästa: And then there were none. När den kommer till Sverige vet jag faktiskt inte men SVT har hintat att den kommer att visas någon gång i alla fall. Det ser onekligen ut som att vi har en riktigt höjdare att se fram emot. Flera Bokomaten-favoriter är med i rollistan också, bl a Anna Maxwell Martin. Klippet nedan är en teaser inför första avsnittet.



Om det blir någon fortsättning på Partners in Crime, som visas på Tv4 ikväll, vet vi väl inte ännu. Det troliga är nog att den förblir en miniserie dock. Vilket är lite synd. Kommer till det senare idag. Jag har nämligen läst novellsamlingen "Par i brott" under julhelgen, som TV-serien delvis bygger på, även om den utelämnat en del, gjort om lite och även tog in övriga böcker. Jag fortsätter fira genom att läsa om Poirot-klassikern "Fem små grisar" som jag minns att jag hittade i min mammas hylla som barn och tyckte mycket om. Kan fortfarande se omslaget framför mig. Grön pocket med rumpan på en gris som traskar vidare mot baksadan och lämnar blodiga fotspår efter sig. Än så länge är det en nostalgitripp. Otroligt bra stämning men en intrig som jag kanske tycker är lite för enkel. Nu läser jag dock Bookmark förlags fina nyutgåva

Uppmärksammar ni Agatha Christie idag?

3 kommentarer:

Hermia sa...

Hallå TACK! Jag hade helt missat att Partners in crime är ikväll eller ens att det var på gång här.. Jag läste nyss novellsamlingen och IDAG lånade jag de två första böckerna i serien... Och så nu läser jag ditt inlägg..

Hermia sa...

Så jo, som svar på din fråga :) jag kommer att uppmärksamma bemärkelsedagen lite senare idag...

Bokomaten sa...

Så lite kära du! Jag har sett den redan och uppskattar verkligen, men det är ju en helt annan typ av serie än Miss Marple eller Poirot. Mycket mer humor och ironi. Men har du läst novellsamlingen så vet du ju det. Jag skriver ju om den också idag.