tisdag 15 december 2015

Nytt i bilderbokslådan

För ett tag sedan damp det ner en tidig julklapp från Idus förlag här hemma (eller snarare på mitt utlämningsställe) och det visade sig bl a vara en hög med nya fina bilderböcker. Idag tänkte jag ta en titt på några av dem som visade sig vara fortsättningar på andra titlar jag skrivit om tidigarei höst.

Snipp och Snopp och dumma nya flickan (inbunden)
Först ut är ”Snipp och snopp och den dumma nya flickan” av Tony Cronstam. Jag tyckte verkligen om första boken om Snipp och Snopp som på ett humoristiskt sätt tar upp frågan kring vad som skiljer pojkar och flickor åt och om det är något mer än bara hur man ser ut där nere? Den här boken fortsätter inte alls på samma tema utan blir istället en bok om en vardaglig situation på förskolan. Hur kan det vara att börja ny på förskolan? Hur kan det vara om någon annan vill leka med ens bästa kompis? Genusfrågan kommer upp när man på slutet får diskutera texten lite och undra om pojkar och flickor kan vara bästa vänner? Jag tycker att det är en fin och pedagogisk bilderbok men som blir helt absurd när det är en massa snippor och snoppar som springer runt på lekplatsen och gungar och bygger sandslott. Jag hade uppskattat att man spann vidare lite mer på genustemat. Det blir lite för stor skillnad mot förra boken. Hade det varit vanligt tecknade barn hade jag nog inte reagerat alls dock och tänkt att det var en bra och pedagogisk bok om känslor och vänskap, för det är det. Och min son verkar faktiskt gilla det här bättre.


Galet modigI ”Galet Modig” av Linda Palm och Johanna Lundqvist Björn är det något annat som lyfts upp. Frågan om vad som gör någon modig och varför man kan bli nervös av att prata inför folk. Detta är en fortsättning på ”Bästa Kalaset” som jag inte var så förtjust i. Det här gillar jag däremot mycket bättre. Det kan fungera både i skolålder och på förskolan och blir inte krystat eller övermoraliskt. Här får vi träffa Måns som är nervös över att prata på showen som han och hans kompisar ska ha. Han kommer dock på att det finns något annat han kan göra som inte gör honom lika nervös och så kan han ändå vara med. Om han sjunger en sång så känner han sig mycket tryggare. Även här finns diskussionsfrågor efteråt och det känns bra och naturligt att man får vara som man är och att det är ok att vara nervös.

Malte Modig och arga tanten (inbunden)
En annan bok om att vara modig är den nya boken om Malte Modig av Karin Jacov och Kajsa Lind. Jag älskade förra boken om Malte Modig och smälter när jag ser Kajsa Linds finns bilder. I "Malte Modig och arga tanten" vågar Malte hämta mamma och knacka på när han hör rop bakom arga tantens dörr. Det visar sig att arga tanten heter Kerstin, har trillat och skadat benet och är så arg för att hon känner sig ensam. Malte bestämmer sig för att våga hälsa på och så slutar allt lyckligt tillslut. Fina Malte.<3 b="" de="" detta="" div="" en="" hj="" jag="" och="" pocketen="" r="" ra="" rtan.="" serie="" som="" tagit="" till="" v="" verkligen="">

Svea målarEn annan storfavorit här hemma är Selma. I den senaste boken om Svea, av Linda Palm och Jessica Lindholm så hittar  Sveamammas läppstift i hennes väska. Och målar hela ansiktet. Roligt nog läste jag denna dagen efter att Pocketen hittat några av mina ögonskuggor och blivit färgglad i hela ansiktet…J Mamman i ”Svea målar” plockar fram vattenfärg, penslar och papper och Svea går loss med hela kroppen. Nu har pocketen vuxit ifrån böckerna om Svea lite grand, men det var nästan det enda vi läste när han var 1,5. De är verkligen mitt i prick och perfekta för den åldern. Stora bilder, lite text, enkla händelser och några sammanfattande bilder på slutet!


På det hela taget en riktigt fin samling från Idus som jag varmt kan rekommendera, allihop. Kanske i julklapp? Imorgon kikar vi vidare på några andra titlar som låg i det där paketet.

Inga kommentarer: