torsdag 17 december 2015

Nya kapitelböcker för de yngre

Ja, men vi hinner väl med några kapitelböcker också innan jul? I det där paketet från Idus förlag kom även dessa tre titlar med. Två råkar lustigt nog handla om Halloween och en passande nog om vinter och snöskottning. Även om det inte är mycket snö i sikte i södra Sverige i alla fall.

Kråke och Gustav (inbunden)Kråke och Gustav av Marie Bosson Rydell och Jessica Lindholm (bilder)

Jag skäms lite för att erkänna detta men jag visste faktiskt inte att det kommit kapitelböcker om Kråke. Jag trodde att det bara fanns bilderböcker, men när jag läser att Bosson Rydell faktiskt kommit med hela 40 böcker, de flesta om Kråke, så inser jag att jag måste ha missat rätt många.

Hur som helst. Här hälsar Kråke på sin granne Gustav som är lite till åren och behöver rullator för att ta sig fram. Halloween närmar sig och Kråke ger Gustav en pumpa med ett otäckt ansikte som ser ut som en katt och berättar lite om varför och man firar Halloween. Gustav kontrar med att berätta om Allhelgona-helgen som till och med jag tycker är ganska krånglig att hålla reda på. De kommer fram till att de måste fira i fyra dagar det här året! Men det är inte det enda som händer. Kråke visar Gustav hur han kan använda sin surfplatta för att skicka meddelanden, ta bilder mm och det leder till att Kråke och hans pappa kan rädda Gustav när han går och trillar! Vilken tur, va!?

Kråke är ordentligt lillgammal men rolig och den här boken blir faktiskt lite lagom underhållande att läsa en stund. Och man lär sig lite på köpet, vilket är hela idén med Kråke från första början. Tycker nog egentligen bättre om bilderböckerna, men det här var inte så dumt heller. Kanske som högläsning i skolan en vecka?

Jag lovar. På hedersord! (inbunden)Jag lovar. På hedersord! Av Emma Fäldt

Det här gillar jag bättre men det vänder sig också till lite äldre barn i så där 3:an-4:an. Något osäkert då det ofta står att barnen går i 4a och 4 b, men sedan plötsligt i femman. Nå, spännande om vänskap och svek är det i alla fall och precis lagom för de som börjat läsa kapitelböcker men kanske inte slukar de tjockare böckerna än. Så där strax innan slukaråldern, typ.

Här träffar vi Andrea och leni som är bästa vänner och båda är kära i den nya killen i parallellklassen. Som visar sig vara en riktig typ, men det vet ju inte tjejerna från början. De lovar att ingen av dem får bli ihop med honom själv, men kanske tillsammans? Det bådar ju onekligen inför katastrof och de blir också värsta ovänner innan de upptäcker att killen, Jakob, inte direkt är värd deras bråk. De spelar fotboll och klär ut sig och går på Halloweenfest. De är ärligt och engagerande och det enda jag kan sakna är lite mer info om Jakob och varför han är en sådan knöl, redan i 4:an. Men det är å andra sidan inte han som är i fokus, det är tjejernas vänskap och visar sig hålla för mycket. Heja tjejer! Riktigt bra och jag vet flera, både barn och pedagoger, som efterlyser böcker om kompisar och vardagsliv och det här faller precis in i det facket! Prima!

Supernova. Snöskottningen och en ovanligt pratglad dam (inbunden)Supernova: Snöskottningen och en ovanligt pratglad dam av Åsa Öhnell.

Åsa Öhnell har bl a skrivit böckerna om KlaraBella-deckarna men det här är en helt egen serie om Supernova. Jag har inte läst någon av de tidigare men tror jag eventuellt ska ta en titt på dem också längre fram. Det här är nämligen en riktigt rolig och finurlig bok med en enkel historia som passar de som lämnat börja-läsa-böckerna och gått vidare till ex böckerna om Megakillen, LasseMaja och Nelly Rapp. Och kanske lite till.

Den handlar om Märta och hennes tokiga kompis Nova, eller Supernova som hon kallas eftersom hon ju är superhjälte och utför superhjältedåd. Dagens uppgift är at skottna snö framför en av grannarnas hus så att hon slipper och den andra grannen slipper gå runt och vara sur när han ser snön. Två flugor i en smäll! Men de tänker sig inte riktigt för och spolar bort snön med vatten som snabbt fryser på och ensamma Britta Berglund halkar och vrickar foten så att sura gubben Holgersson måste gå ut och hjälpa henne in. Inte så lyckat hjältedåd tänker Märta först, men Supernova håller inte med... För gissa vad som händer Britta och Holgersson? De två ensamma grannarna kanske inte behöver vara så ensamma längre…

Hur bra som helst. Roligt, enkelt och lättsamt och alla blir glada på slutet.


Har någon av er läst någon av de andra böckerna om Supernova? Jag funderar på att köpa in några till jobbet och se om de går hem hos eleverna. Av dessa tre är dock "Jag lovar. På hedersord!" helt klart min favorit.

Inga kommentarer: