fredag 4 december 2015

Första boken om konst: med många gör-det-själv-projekt

Första boken om konst : med många gör-det-själv-projektÅh, vad jag gillar det här! En kreativ pysselbok med massa kända konstverk att inspireras av och titta på. Boken är inte enbart uppdelad efter konstverk utan efter teman som man kan utgå från i sitt eget skapande, må det vara ett fint kort, blomgirlanger eller färgglada teckningar. Inom temana finns tips vad man själv kan hitta på och kända bilder eller konstverk som passar in att bli inspirerade av. Till exempel under tema VÄDRET finns både bilder av Turners storande hav, Monets lugna blomiga vatten och den japanska bilden ”Vinter” av en konstnär som heter Kunisada. Själv kan jag inget om japansk måleri mer än att jag ser Hokusais våg i massor av samanhang. Jag gillar att man blandar medeltida gobelänger med Musse Pigg, illustrationer med skulpturer i ett ända stort färgglatt virrvarr av inspiration. Här finns också regelrätta uppgifter och övningar om man ändå behöver lite hjälp på traven. ”Hur får man vattenfärg att flyta ihop så där suddigt?”  ”Gör en bild utomhus av stenar, blad och annat du hittar.”

Verkligen en rolig, ambitiös och interaktiv bok i högsta grad som jag tänker spara länge och hoppas att pocketen kan få glädje av om några år. Ser att den går för billiga 114 kronor på Adlibris. Ett kan för hur mycket man får ut av den. 

Inga kommentarer: