lördag 12 december 2015

Bloggstafett om medmänsklighet

Så har det blivit min tur i Kulturkollos bloggstafett. 2015 har inte varit ett särskilt roligt år. Internationellt har den ena katastrofen efter den andra skett och i Sverige har SD gått framåt med stormsteg. Det är märkligt att livet rullar vidare trots allt. Att vi går till våra jobb, vi planerar vår verksamhet, tänker på julfester och shoppar julklappar och läser böcker.  Flyktingarna strömmar genom Europa på jakt efter ett drägligt liv och för att slippa leva i skräck varje minut. Frankrike har fått utstå den ena tragedin efter den andra. På jobbet lobbyar jag för läsning på jullovet och pratar hästböcker men också något som blivit skrämmande uppenbart det här året, nämligen källkritik.

Jag tipsar om böcker varje dag. Inte bara här utan även privat och på mitt jobb. Jag är övertygad om att vi blir bättre människor av att läsa. Vi lär oss att sätta oss in i hur andra människor tänker och utvecklar inte bara vår empatiska förmåga utan får även massa upplevelser som vi annars inte hade kunnat tillgodogöra oss.

Men idag tänkte jag faktiskt prata om källkritik. För om vi matas med information som passar vår profil utan att reflektera över vad det är vi läser så är det lätt att man hamnar i en korridor av delvis felaktig information, men också att vi bara får se en sida. Jag ser dagligen hur vuxna människor i mitt FB-flöde delar artiklar och länkar som jag hoppas att de inte reflekterat över för i så fall blir jag faktiskt aningen rädd. Och då är jag medveten om att även jag har en ganska smal syn på världen, de flesta av mina vänner är utbildade, informerade och många jobbar ju själv med journalistik eller källkritik på olika sätt. Dock inte alla. Barnen i skolan får lära sig de grundläggande tankarna, men det kan inte nog sägas att även vuxna (och även jag) behöver påminnas om att tänka först och dela sedan. Det finns en mängd knep för att ta reda på om saker stämmer eller inte på nätet. Jag använder dem inte själv alltid, för jag går minsann själv på nyheter jag också ibland men jag försöker att inte dela nyheter jag inte kan stå för. Man kan t ex högerklicka på en bild på facebook och välja att bildgoogla bilden för att se om den dyker upp i andra sammanhang. På det viset kan man se om bilden har använts i andra sammanhang eller faktiskt hör till just den nyheten.

Men ärligt talat behöver inte alla kunna alla knep och framför allt behöver man inte använda dem varje gång. Vad man däremot behöver är en hälsosam skepsis till saker man läser, må det vara på internet, i tryckt dagspress eller, jo faktiskt, i tryckta faktaböcker.

Så vad bör man tänka på? Jag brukar be mina elever tänka på de fyra frågorna:

Vem? Vad? Hur? Varför?

VEM har gjort hemsidan? (eller skrivit artikeln/boken osv)

Är det ett företag som vill tjäna pengar? En privatperson? En ”expert”? En privat blogg, en statlig myndighet eller en politisk organisation? Är det kort sagt någon du litar på? Går det att få kontakt med dem? Finns det någon mailadress?

VAD står det på sidan? 

Är den uppdaterad (eller tryckt) nyligen? Verkar det trovärdigt, det som står där? Fungerar länkarna?

HUR ser boken eller websidan ut? 

Är texten slarvigt skriven eller är det mycket stavfel? Då är den nog inte korrläst. T ex skulle jag inte lite hur mycket som helst på den här bloggen då jag ofta råkar slänga ur mig felstavade ord för att jag har brådis med att publicera.

VARFÖR finns texten? 

Varför är hemsidan skapad eller boken tryckt? Är det en informationsfolder? Dvs vad vill avsändaren med sin text? Vill man sälja något? Vill man sprida en åsikt? Informera? Locka till skratt?

Och slutligen, går det att hitta informationen någon annanstans?

Kolla källan är en sida från Skolverket som vänder sig till elever och lärare och som även har kommit med en guide för sociala medier. De kommer även med rådet att ”think before you link”. Är det som står i länken du delar sant? Är det viktigt för dig eller andra? Är det bra för dig eller andra?
Och därför avslutar jag med att länka till just Kolla källan och en del andra ställen som jag tycker har bra information om källkritik och annat.


Viralgranskaren –På metro.se. Granskar nyheter och om de stämmer

UR –har flera program på nätet om källkritik men har bl a även inlett ett samarbete med Viralgranskaren och skapat en TV-serie som ligger upp på youtube. Även UR:s egen hemsida har material.

Jag gör själv hela tiden. Jag tänker med hjärtat och delar innan jag tänkt efter eller delar för att jag litar på källan som t ex kan vara en kompis på facebook som ju då tyvärr i sin tur kan ha fått informationen från någon helt galen stans ifrån. Jag har dock AMBITIONEN att försöka tänka efter om det jag läser verkar trovärdigt eller inte och i alla fall inte lita hej vilt på information jag får om jag inte är säker på att det stämmer. Själv tycker jag att det är en bra början i alla fall.

13 kommentarer:

Mrs E sa...

Jättebra att påminna om det här med att vara källkritisk, och att det inte bara ska vara en skolgrej. Vi måste alla tänka på vad vi hör, ser och läser och inte bara köpa allt med hull och hår.

Spanaren sa...

Källkritik är bra att kunna och kan aldrig bli för mycket av. Tycker också att många unga bör tänka sig för vad de lägger ut för texter i t.ex. FB med mera. Alla är inte snälla fastän vi skulle önska det. Det är medmänskligt att vara rädd om andra och även upplysa om saker som är bra att ha med sig i livet. Tack för ditt viktiga budskap! /kram

Helena (Fiktiviteter) sa...

Tack! Jag tillhör de två mest källkritikälskande yrkesgrupperna i världen - bibliotekarie och historiker, och tycker att jag går omkring och ilskeväser "källkritik för f-n" hela dagarna, i alla fall skulle jag vilja det. Det är rätt galet att det behöver läras ut egentligen (det känns ju som sunt förnuft), men uppenbarligen behövs det. Och alldeles självklart blir världen och samhällsklimatet lite bättre om vi alla tänker efter en liten stund först.

Kulturkollo Linda sa...

Det är viktigt! Utan källkritik blir vi troligen mindre medmänskliga, då lögnerna som sprids ger en vidrig bild av människor i nöd.

Lyrans Noblesser sa...

Jätteviktigt inlägg, tack!

Anna Johansson sa...

Mycket bra inlägg! Det finns en strid ström av inlägg i de sociala medierna som sprider både hat och fördomar. Det delas och retweetas till höger och vänster och jag själv faller också i fällan ibland. Tack för påminnelsen!

Ethel Hedström sa...

Visst är det lätt att "gå på" saker. Förstås speciellt om det går i linje med vad jag tycker i en viss fråga. Man får försöka tänka till, få lite distans, innan man bestämmer sig.

Bokomaten.. sa...

Precis så tänker jag, Ethel, när det gäller sidor som är positiva till integration el som handlar om miljö el djurrätt så är jag t ex ibland lite för snabb men jag brukar ändå försöka tänka att om jag inte hinner kolla upp sidan el vet vem som står bakom, då kanske jag inte ska dela den i alla fall. Men alla gör fel, det är bara att göra så gott man kan.

Bokomaten.. sa...

Helena, jag har ju också pluggat historia och lärde mig typ allt om källkritik där. Ibland känner jag mig som en ensam krigare på Facebook. Lätt att bli uppgiven men de allra flesta är ju vettiga. Bra att tänka på det.

Sara Pepparkaka sa...

Den där frågan varför något publiceras är himla viktig.

Jenny B sa...

Mycket bra skrivet! Tack för det.

Ylva sa...

Tack för tipset om viralgranskning. De journalistfrågor jag lärde mig -95 funkar fortfarande: När? Var? Hur? Vem? Vad? Varför?

Bokomaten.. sa...

JA, exakt Ylva. Tänker ofta på hur bra och enkla de är.