tisdag 10 november 2015

Nedräkning till August

Nu är det bara knappt två veckor kvar till Augustprisgalan och man kan ju börja tippa lite hur det kommer att gå i de olika kategorierna. Jag har tyvärr inte läst något i fackboksklassen även om där är flera titlar som jag är nyfiken på. I Skönlitterära klassen har jag tyvärr inte heller stenkoll men jag har ju läst alla barn och ungdomsböcker. Det är en galet konstig kategori egentligen då den omfattar bilderböcker, ungdomsböcker, serier, fackböcker ja, ALLT! Men av årets nominerade titlar så hoppas jag lite extra på Frida Nilsson och Ishavspirater. Jag tycker om flera av de övriga också, men hade tyckt att det var lite extra kul om det gick till en mellanåldersbok. Just för mellanåldern/slukaråldern kommer det så otroligt mycket bra böcker vilket vem som helst som arbetar med barnlitteratur kan vittna om. Ändå uppmärksammas dem inte så ofta.


Har ni någon favorit? Man kanske borde börja tippa och ta odds, precis som på Nobelpriset. Kommer Ajvide Lindqvist skrälla till och plocka hem det skönlitterära? Blir det läskigheter för hela slanten och Johan Hilton tar hem fack-klassen? Kommer årets barn och ungdomspris gå till en serieroman? Vad tror ni?

Inga kommentarer: