måndag 23 november 2015

Kokboksmåndag: Matlådan: för ett smartare liv av Annika Mogensen, Henrik Lyberg och Ann-Sofi Rosenkvist

Matlådan : för ett smartare liv
Det börjar bli svårt att nischa sig i kokbokshyllan nu. De senaste årens matlagnings- och kokboksexplosion har gjort att många säkert bokhyllor som liknar min (eller nåja, kanske inte en hel bokhylla med bara kokböcker (och i ärlighetens namn har det börjat svämma över i den andra bokhyllorna också..).

Det har dock pratats ganska mycket det senaste året om att spara pengar genom att ta med lunchlådor till jobbet istället för att äta ute och jag som för min del aldrig har ätit ute på lunchen som regel utan snarare som undantag när det har varit något speciellt tillfälle har ju alltid tagit lunchlådor med. För min del känns det inte så konstigt, men jag vet att många har börjat med att på söndagkvällen laga ihop tre rätter och förbereda veckan som kommer. Jag tar alltid bara rester från dagen innan eller något ur frysen.

Om man inte brukar få mat över på kvällen eller vill ha lite roligare lunchlådor så kan det här nog passa prima dock. Här finns recept på ”storkok” som lasagne och grytor. ”Finmat” som räkor och risnudlar eller crêpes. Även två recept på enkelt godis att ta med som en raw food-boll eller müslitoppar.

Frågan är om man hittar den här kokboken om man inte brukar laga mat själv och är van vid att ta med egen mat till jobbet och läsa kokböcker. Ändå är det just de personerna som jag tror skulle ha störst nytta av en här. Det känns som att många nog är rätt inne på att man helt enkelt gör lit mer lax eller chili. Här finns dock en del enkla tips som kan passa många också. Som man kanske bara inte tänker på. Som att göra granola och ha stående på jobbet för de dagar då man glömmer lunch. Enkelt att bara köpa lite fil till. Att baka bröd/bullar och frysa in och ta med som tillbehör till grytor och soppor.

Inget revolutionerande men trevligt att titta på och de flesta recept går att göra vegetariska även om det bara är några här som är det från början. Mest ska den fog fungera som en kick i rumpan för de som brukar äta i lunchrestaurangen eller på den lokala pizzerian att det både är enkelt och billigare att ta med egen mat på morgonen.

Inga kommentarer: