måndag 9 november 2015

Kokboksmåndag: Hjälp! Veganer på middag: Mat för vardag och fest av Lina Andersson Hafner

Hjälp! Veganer på middag. Mat för vardag och fest
Japp, här är den, kokboken att ge till svärföräldrarna i julklapp. I alla fall till de som brukar fråga lite försynt vad man ”brukar äta” om man är vegan och om man har något tips att komma med. Dessutom är det STOR koncentration på efterrätter utan att det finns ett enda recept på sorbet eller fruktsallad. Om man inte räknar vattenmelonsalladen men den är mer tänkt som förrätt. Och jag älskar både fruktsallad och sorbet, men många tror ju att det är den enda efterrätt man äter.

Det är inte en otrolig mängd recept här i, men stor variation ändå. Lite förrätter, brunchförslag och en produktlista som förklarar för den helt oinsatte vad det finns för växtmjölk och vilka godissorter hos karamellkungen som är veganska! Det senare är ju guld, men om jag blev bortbjuden skulle jag ändå vara skeptisk och inte våga smaka i ärlighetens namn.

De vanliga recepten är enkla och endast vid några tillfällen finns det ingredienser som kan vara nya, som majsstärkelse, steviapulver eller agavesirap. Men det mesta ska ju finnas i den vanliga Ica-butiken ändå.

Det är dock bland efterrätterna som jag börjar dregla tacksamt och tänker på munkar och CHEESECAKEBUFFÉ! OMG! Tänk att komma hem till någon som svängt ihop en sådan liksom! Blir alldeles hungrig bara av att tänka på det! Och bara det gör ju inköp av en här boken klart värt det! Och alltså, hallonglaserade munkar! Oreo cookie nice cream cake! Chokladpraliner! Dör lite här vid datorn. En del tar längre tid och är lite svårare men en hel del är ganska lätt att göra. Som munkarna t ex. Inget för eden erfarne veganen som säkert kan hitta flera av de här recepten på andra ställen eller redan har flera receptsamlingar redan men för den nyfikne eller just den där som plötsligt står med paniken och sleven i handen och undrar vad de ska bjuda på så är det här prima liv!

3 kommentarer:

MissMagic sa...

Åh, bra med en vegan kokbok. :)

Fru E sa...

Hej Kära Bokomaten!

Tack för att du fick mig att läsa De försvunna genom ditt höga betyg på Goodreads! Verkligen superbra! :) https://fruesbocker.wordpress.com/2015/11/09/4892/

Bokomaten sa...

Ja, har ju börjat komma ganska mycket vegankokböcker nu, MissMagic!

Vad roligt, Fru E! Jag pubbade min rec först igår, haft så många inlägg liggande att jag inte kunde pytsa ut 10 m dagen och sedan inte ha något tänkte jag.=)