måndag 2 november 2015

Kokboksmåndag: Hacka, fräs, wow: 50 italienska recept steg-för-steg

Hacka fräs wow : 50 italienska recept steg-för-stegKommer ni ihåg de fina recepten från närman var barn? I alla fall om man var lite på 80-talet så lär man ha stött på recepten på scones, sockerkaka och muffins med steg-för-steg-teckningar och ytterst lite text. Texten bestod i princip av ”200 grader” eller ”3 dl”, illustrerat av tre decilitermått. Det här får man säga är en ytterst upphottad variant på den idén, men med betydligt mer text och färglada bilder. För det här är en kokbok i serieformat! Måste vara den dförsta jag hör talas om i alla fall! Rolig idé, eller hur? Istället för glassiga foton är här massa serierutor med händer som klär pajformar elelr lägger ut lasagneplattor. Boken är indelad i kapitel precis som en vanlig kokbok, eller som i det här fallet enligt en klassisk italiensk meny med ”förrätt”, ”pasta”, ”huvudrätt”, ”efterrätt” och lite info om olika termer som ex al dente eller pancetta.

Det är något oklart vilken åldersgrupp den här boken vänder sig till men jag tänker att den kanske passar ungdomar bäst? Yngre och vuxna kan också läsa och använda, men jag tror att man inte ska vara alltför liten med tanke på alla knivar och varma karotter. Det är till stor del kötträtter men min favorit Ribollita  t ex, finns med, och äter man ost och ägg så är här gott om rätter också. Dessutom är det ju relativt lätt att byta ut ingredienser nu men om den riktar sig till den lite mer ovane kocken så kanske det inte är det första man gör. Det är mestadels enkla recept, men en del lite mer avancerade för nybörjarkocken i alla fall här. Kanske bra avvägt i och för sig att ha med några utmaningar också.


Egentligen tycker jag att en del av serierutorna gr recepten en smula röriga och plottriga, men det är mer i hela boken sammantaget. Om man plockade ut ett recept och lät det stå för sig så skulle det se mer avskalat ut tror jag. Det är mer i sammanhanget och för att jag är ovan att läsa kokböcker i serieform (!). Jag tror att det kan vara en rolig present till tonåringen som just börjat intressera sig lite själv för matlagning och vill testa lite själv. Inget för vegetarianen dock. 

Inga kommentarer: