torsdag 5 november 2015

Ishavspirater av Frida Nilsson

IshavspiraterÄrligt talat visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag började läsa den här boken. Ett par sidor in så började jag redan hoppa över lite ord här och där och tänkte att det skulle komma att bli en låååång bok, men ack så fel jag hade. För jo, jag tycker nog att det tar ett tag innan man kommer in berättelsen men sedan är man fast och hejar på lilla Siri som är ute på havet och letar efter sin bortrövade syster.

Boken utspelar sig i en fiktiv dåtid då en beryktad pirat härjade på de sju haven. Kapten Vitskägg sägs röva bort barn och spärra in dem i sin diamantgruva medan de övriga piraterna på skeppet får behålla allt guld och alla andra skatter de kommer över.

Siri och Miki är ute på skäret och plockar snöbär när piraterna kommer och rövar med sig Miki innan Siri hinner reagera. I hela byn är hon och hennes far de enda som vill och vågar ge sig iväg efter henne. Fadern förbjuder Siri att åka så hon går upp i gryningen och ger sig iväg själv innan pappan vaknat.

På sina resor får hon vara med om det ena äventyret efter det andra. Hon träffar vargjägare, sjöjungfrur och är nära döden mer än en gång. Men aldrig, aldrig ger hon upp sin kamp för att hitta sin lillasyster.

Och som man känner med lilla Siri och ögonen tåras nästan på slutet. Det kräver sina sidor att berätta den här historien, faktiskt, så ca 400 sidor äventyr är nog ganska lagom för den här berättelsen.

Nilsson lyckas göra historien spännande och berättelsen har ett driv trots att den är så avskalad och karg och hon samtidigt lyckas förmedla den mörka, kalla isen och snön som de alla lever i vid havet. Det är mörkt, det är ödsligt och människorna hon träffar har det ofta svårt och kämpar för sin överlevnad på de olika sätt de förmår. Det här är verkligen en riktig saga. Tyvärr tror jag att många kommer att lägga undan den här just för att den är lite tjockare men det gör en ju idealisk som högläsningsbok. Tänk att ta ett kapitel i den här varje dag fram till jul, liksom! Eller som mellandagsläsning!

1 kommentar:

MissMagic sa...

Åh hade nyligen piratvecka på min bok / film blogg. Önskar att jag inte missat denna. Den låter så mysig och spännande och jag ska absolut kolla upp den :)