torsdag 12 november 2015

Iggy 4-ever av Hanna Gustavsson

Iggy 4-ever
Till att börja med måste jag säga att det är himla roligt att serierna får ta plats i Augustprisets barn- och ungdomskategori, nu undrar jag naturligtvis när den första grafiska romanen i vuxenkategorin kommer. Misstänker att det kommer att dröja ett tag. Jag är också lite förvånad över att det här är den första ungdomsserie man väljer till Augustpriset, har et varit någon serieroman nominerad tidigare? Det måste det säkert ha varit men jag kommer tyvärr inte ihåg någon.

Hur som helst, jag har inte läst ”Nattbarn”, den första boken om Iggy men jag har förstått att den ska vara ännu bättre än den här. För jag kan hålla med en del av de som beskrivit den här som lite av en transportsträcka. Jag tänkte dock att det var meningen att romanen skulle vara uppbyggd så. Utan tydlig början eller slut och direkt handling, faktiskt. Mer som ett klipp ur en tonårings liv. Jag tänker mååånga gånger på Enid och Rebecca i Ghost world från 90-talet. Det var också ett klipp från en tid i ekonomisk kris, två makalöst uttråkade tonårstjejer på gränsen till vuxenvärlden även om de tjejerna skulle föreställa några år äldre. Tillsammans hittar de på idiotiska saker för att driva med omgivningen och varandra. Iggy är lite trackad i skolan av några killar, men försöker att inte bry sig. En eftermiddag börjar Iggy och hennes tjejkompis hänga med 9:orna och de drar sedan med dem på upptåg och fester som dock inte verkar pigga upp dem nämnvärt. Iggy går runt i ett konstant tillstånd av likgiltighet, som om hon hade ett filter mellan sig och omvärlden. Men hon bryr si ändå om många saker, hon bara försöker dölja det. Emellanåt går det sådär. Som när hon bryter ihop för att hon inte kan få en ny mobil då den andra går sönder. Som när hon inte kan köpa pizza med de andra för att hon bor med sin ensamstående mamma och inte har lika mycket pengar som de andra. Som när tjejkompisen börjar hänga efter en annan tjej och Iggy blir svartsjuk, oklart på vem till en början då hon verkar väldigt intresserad av samma tjej hon också. Sexualiteten ligger där också och gror.


Ärligt talat verkar Iggy och gänget runt henne inte vara de smartaste 14-åringarna i stan och inte de trevligaste heller. Men säkert ganska nära sanningen för vissa. Jag vill gärna tro dock, att få 14-åringar skulle elda upp sin mobil i micron i tron att de skulle kunna torka ut den efter att den blivit blöt. Visst är man mer insatt än så i det man värderar mest av allt? Som tur är går de bara i 8:an och har några år på sig att växa upp. Språket och känslan påminner så otroligt mycket om Ghost word dock att jag verkligen kan se de här tjejerna förvandlas till Enid och Rebecca om några år, fast i en 2020-tappning. De kommer troligen bytta stil många gånger om innan de går ut gymnasiet och förhoppningsvis blir de väl även lite mer medvetna. Ska dock bli roligt att följa dem och se om det kommer fler delar, för den hrä kändes som sagt lite som ett mellanspel.

2 kommentarer:

MissMagic sa...

Åh, verkligen roligt att serier lyfts fram i Augustpriset. :) Hoppas de bara blir mer och mer representerade.
Denna låter ganska intressant men kommer nog kolla upp Nattbarn först då. :)

Bokomaten sa...

Ja, det är ju precis min tanke MissMagic! Att det äntligen lyfts fram grafiska romaner och serier (även om som sagt Jakob Wegelius har gjort det tidigare.