fredag 27 november 2015

Festlig fredag


Vilken vecka det här har varit. I måndags var jag på Augustgalan i Stockholm, i tisdags stängde vi mer eller mindre gränserna, hela veckan har vi haft visningar av lägenheten och skriver troligtvis kontrakt idag och på söndag är det 1:a advent. Ovanpå detta är jag vrålförkyld men är på jobbet ändå och försöker tvätta händerna som en galning och för att inte smitta någon annan. Kan inte vara borta mer. Tanken är ju att åka med Breakfast Book club till London nästa vecka dessutom. Herregud. Som om jag inte var nervös tillräckligt över att åka ensam så känns ju storstad i terrortider som att utsätta sig för en onödig risk, men det är ju bokat sedan länge och troligtvis händer det ju ingenting…

Eftersom nästa vecka innebär full rulle på jobb och prisat så får helgen nog ägnas åt att packa upp prylar igen efter alla visningar. T ex försöka hitta vinterkläderna och en resväska och hämta hem katterna och sådant där. Tack och lov behöver vi inte tokstäda i alla fall, men lär inte bli mycket tid till läsning ändå. Kanske, kanske blir det lite adventsbak om hälsan bättrar på sig. Känns så där att göra lussekatter och raw food-bollar när man hostar ner i degen…

Men idag blir det lite lästid i alla fall och jag håller på med en riktigt julig bok för jobb! ”My true love gave to me” av 12 olika ungdomsförfattare. Allt från Rainbow Rowell till Stephanie Perkins och Kelly Link. Väldigt olika noveller som binds samman av jultemat. Lite varierande kvalitet än så länge, men över lag väldigt julig och mysig. Ska troligtvis bokprata om lite juliga böcker, även på engelska så passar bra att läsa den här. Vad hittar ni på i helgen? Blir det tre sorters julstök? 
Adventsmys? Adventsbak? Ligger ni också utslagna i post-august-pre-jul-förkylning?  Och vad läser ni?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska också åka till London och känner mig lite nervös, men vi ska nog fixa det! Jag läser just nu Michel Faber: Boken om märkliga ting. Har just börjat och den verkar mycket lovande. Dessutom får den en tripp till London att framstå som något ytterst simpelt och trivialt. Vi ska inte åka till en annan planet för att predika för ett okänt folk som Peter i boken!!

Ylva sa...

Jag ska gå på en julmarknad och ikväll tänker jag utsätta mig för Black Friday och se hur det går till på vår lilla handelsplats. Tycker egentligen att det är ett fånigt begrepp i Sverige då vi inte har thanksgiving men Citygross säljer lösgodis för 19 kr kilot så att... Läser Anklagad av Birgitta Thulin, en gammal lärarkollega!

Jenny B sa...

Jag visste inte att du var på plats på Augustgalan - så roligt! Men oj så många och viktiga saker du har framför dig. Lycka till! Även om allt egentligen är spännande, och jag är säker på att du är en smart människa och kommer att fixa det, så börjar man ju alltid fundera på om man ändå inte har glömt någon livsviktig detalj. Efteråt inser man att allt ju faktiskt gick bra, men innan och under tiden är det lätt att känna en ständig stress.

Så har det i alla fall varit för mig de senaste veckorna, med många jobbintervjuer och andra jobbrelaterade saker, samtidigt som jag planerat New York-resan. Men nu är jag hemma från den, fortfarande jättenöjd och glad! Har klarat av veckans intervjuer och äntligen börjat få bukt med min jet lag.

Just nu läser jag jättelångsamt i David Gilberts bok & Sons, en New York-bok i dubbel bemärkelse eftersom jag köpte den där och den utspelar sig där. Eftersom jag har så mycket att blogga om ändå (bl.a. fyra utlästa böcker) passar jag istället på att läsa i alla tidskrifter som jag ligger efter med - Filter, Forskning & Framsteg, Axess, Fokus m fl. Bra att få det gjort!

Krya på dig och lycka till med kontraktskrivningen och Londonresan!

Mrs E sa...

Här ska adventspyntas, städas, jobbas, läsas böcker och annat kul. Titta på mycket film, gärna ihop med dottern. Trevlig helg!

Västmanländskan sa...

Är verkligen livrädd för att bli sjuk till helgen. Sonen snorar och kollegorna är sjuka. Jag skulle vilja ta på mig någon slags plastbubbla som skydd!

Jobbar för fullt på London-böckerna.