tisdag 17 november 2015

Ett skattjaktsäventyr för de lite äldre småbarnen

Den stora skattjaktenPercys äventyr: Den stora skattjakten av Catharina Larsdotter Norén, Janna Gränesjö och Johanna Lundqvist Björn

Detta är andra boken om Percy som åker på äventyr över hela världen. Jag har tyvärr inte läst förra boken men misstänker att den är uppbyggd på ungefär samma sätt. Jag hade älskat det här när jag var liten och längtade efter att resa på äventyr och Kina nästan kändes lika overkligt som Sjöjungfrur på havets botten.

Percy är en liten pingvin som en dag hittar en skattkarta och bestämmer sig för att ge sig upp på äventyr och leta reda på skatten tillsammans med sin kompis kängurun. De reser från land till land och träffar olika djur som ger dem ledtrådar och följer med på resan. Om man ska vara helt ärlig följer kanske inte den här boken världens logik alltid för varför skulle ett slumpvis träffat djur kunna hitta på en ledtråd som sedan hjälper dem hitta skatten i slutändan? Men det gör inte så mycket trots allt. Det är ett äventyr ändå och både i början och slutet finns även lite information om djuren de träffar och länderna de besöker tillsammans med en karta över världen. Min lille kille som snart fyller tre är nog egentligen för liten för den här boken och jag skulle nog sätta något år äldre men han gillar att läsa den ändå då bilderna är fina och hans favoritprogram för tillfället är en äventyrsserie med olika djur som bor i havet och som tillsammans åker på äventyr och räddar andra djur. Igenkänningen finns där och det räcker lite om man skriver om texten lite snabbt i huvudet när man läser.

Annars skulle jag som sagt nog sätta något år äldre på den här boken, kanske till och med lite mer. 

Inga kommentarer: