torsdag 29 oktober 2015

Tant Skateboard och spökslottet av Lotta Eriksson och Jenny Lindqvist

Tant Skateboard och spökslottet
Ibland vet man inte vad det är som gör att en bok fastnar eller väcker känslor. Jag plockade fram ett antal böcker för någon vecka sedan och frågade som jag brukar vilken bok Pocketen helst ville läsa. Han pekade resolut på Tant Skateboard och spökslottet och sedan fick vi läsa den igen tills han somnade. Dagen därpå plockade vi fram ytterligare ett gäng böcker, han pekade åter igen på Tant Skateboard men 4-5 sidor in så tog det plötsligt stopp. ”Nej, nej, spöke! Nej! Inte den!”

Och vad som började som en favorit, rätt harmlös tyckte jag, blev förfärligt otäckt plötsligt.
Tant Skateboard bestämmer sig för att ta en genväg hem en kväll efter att hon varit ute och åkt på sin bräda i flera timmar. Mörkret faller, regnet börjar ösa ner och på vägen får hon syn på ett stort hus med ljus i fönstren. Det visar sig vara värsta spökhuset, men spökena är snälla och bjuder Tant Skateboard på te. Pappan i spökfamiljen försöker få sina barn att spöka också, men de är rätt uttråkade och vill helst spela dataspel och prata i mobiltelefon. Å andra sidan finns det inga kvar i bygden och huset att spöka för då alla har flyttat. Tant Skateboard piggar dock upp familjen och lovar att komma och besöka dem igen.

Historien är enkel och spännande, men självtycker jag egentligen att språket ibland vrickar till tungan i onödan. Pocketen protesterar dock inte när jag stockar mig och snubblar över orden. Fast jag tror att han skulle uppskatta den bättre om han var något år äldre. Si så där 3,5-4 år kanske? Då blir han förhoppningsvis inte lika rädd heller. Vi kommer dock göra ett försöka igen lagom till Halloween.

Inga kommentarer: