fredag 23 oktober 2015

Så var et fredag igen

Så går en vecka av våra liv, den här hösten känns fylld av tragedier, så och denna morgon. Det som hänt i Trollhättan genomsyrar naturligtvis många samtal bland och med eleverna idag. Naturligtvis är det ofattbart.

I övrigt har det dock varit en bra vecka med massor av bokprat, spökfest med elever med spökhistorier och liknande, projekt och föreläsningar om ungas läsande. Jag har fått bokpaket med Augustprisböcker, egna beställda böcker till såväl mig själv som pocketen och dragit hem en kasse låneböcker från jobb. Skulle verkligen behöva läslov. Allt väldigt roligt, men vad hjälper det när världen åter känns som en plats man inte känner igen. Eller jo, det hjälper att tänka att mina elever och de flesta jag känner är vettiga och underbara människor. Faktiskt.


Nästa vecka är tanken att köra Halloween-tema på bloggen och bara prata spöken och vampyrer. Det blir rysligheter för de minsta och jag tänker också plita ner mina hyllningar till Mats Strandbergs Färjan och Patricia Highsmiths Främlingar på ett tåg. Kanske inte traditionell skräck, men fasen så obehaglig. Och helgen tänker jag ägna åt John Ajvide. Och krama pocketen lite extra mycket. Vad hittar ni på? Och vad läser ni just nu?

1 kommentar:

Lisa sa...

Nog är det fredag men en konstig sådan, haft sjukstuga och varit hemma sen tisdag, trodde jag var på bättringsvägen men whoa! så kom bakslaget allan idag. Blöh. Fast jättejättesynd är det ändå inte om mig, har stundvis under veckan orkat läsa en del :) Avslutade i förmiddags Skärvor av minnen av Laurie Halse Anderson - så bra!! Sitter här och liksom undrar vad karaktärerna pysslar med nu..!? Och före den så läste jag Karthago av Oates - också en höjdare måste jag säga! Tips tips! (om du nu behövde några..? ;) )