måndag 19 oktober 2015

Och de nominerade är...

Just nu pågår Augustpriset Live (kolla live-streamen nedan) för fullt men eftersom jag inte är där så tänkte jag istället säga något litet om de som blivit nominerade. Och ja, jag har skrivit om den här texten säkert 5 gånger, men blogger lever ett eget liv och har totalt bestämt sig för att typsnitt och storlek är något man kan se som ett konstprojekt. Ber om ursäkt för detta.

Om vi börjar med Barn- och ungdomsklassen så är min första spontana reaktion att jaaa, Emma Adbåge! Trogna läsare vet att jag haft en girl crush på Emmas böcker i åratal, men om något så tycker jag kanske att det vore synd om det blev den här hon vann med. Den är visserligen bra och Min lille kille tycker också om den, men hennes andra böcker är ju allihop totalt BRILJANTA! Sedan är det roligt att serieromaner uppmärksammas lite med Iggy 4-ever och sedan är det kanske inte så förvånande att Eva Lindström blev nominerad då det känns som att hon blivit det varje år de senaste 10 eller något. Inte min personliga favorit men helt klart Augustjuryns. Roligt också att ett litet förlag som Mirando får lite extra uppmärksamhet.

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok

Nu är det sent!, Emma AdBåge, Rabén & Sjögren

Iggy 4-ever, Hanna Gustavsson, Galago

Alla går iväg, Eva Lindström, Alfabeta

Ishavspirater, Frida Nilsson, Natur & Kultur

När hundarna kommer, Jessica Schiefauer, Bonnier Carlsen

Din tur, Adrian, Kristin Lidström och Helena Öberg, Bokförlaget Mirando

Årets svenska skönlitterära bok då? Ja, att Hassen Khemiri blev nominerad var kanske inte så förvånande men att vår skräckkung John Ajvide Lindqvist blev det känns som lite av en skräll! Har skräcken slutligen blivit accepterad som finkultur? Roligt hur som helst tycker jag!


Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok

Mary, Aris Fioretos, Norstedts

Masja, Carola Hansson, Albert Bonniers förlag

Allt jag inte minns, Jonas Hassen Khemiri, Albert Bonniers förlag

Rörelsen. Den andra platsen, John Ajvide Lindqvist, Ordfront

Spådomen. En flickas memoarer, Agneta Pleijel, Norstedts

Bli som folk, Stina Stoor, Norstedts

Årets fackbok. Ja, för en gångs skulle känns det här som en riktigt rolig kategori, eller hur? Här är jättemycket som jag har på vill-läsa-listan. Kanske framför allt Monster i garderoben av Johan Hilton och Den sårade Divan av Karin Johannisson som jag blev jättesugen på på Bokmässan.

Nominerade till Årets svenska fackbok

Min europeiska familj. De senaste 54 000 åren, Karin Bojs, Albert Bonniers förlag

Käraste Herman. Rasbiologen Herman Lundborgs gåta, Maja Hagerman, Norstedts

Monster i garderoben. En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates, Johan Hilton, Natur & Kultur

Den sårade divan, Karin Johannisson, Albert Bonniers förlag

Knark. En svensk historia, Magnus Linton, Bokförlaget Atlas

Den nya staden. Utvandringen till Amerika II, Lennart Pehrson, Albert Bonniers förlag

Lilla Augustpriset är det alltid svårt att säga någonting om men man får väl ändå säga att det är anmärkningsvärt att en person blivit nominerad för två olika texter! Det gör en ju onekligen nyfiken!

Nominerade texter till Lilla Augustpriset

Den på intet vis speciella, Rasmus Bjerkander, Linköping

Sommartid, Maria Kotaleski, Stocksund

Drömland, Lovisa Lyngfelt, Göteborg

Gudrun, Simone, Sven och jag, Saga Miketinac, Ronneby

Två fel gör ett rätt..., Sofia Dorotea Svensson, Lund

Självmordsbrev, Sofia Dorotea Svensson, Lund

Hur tänker ni kring de nominerade? Något ni saknar? Någon ni blev speciellt glada över?

Inga kommentarer: